Pasi Jääskeläinen: Taivaalta pudonnut eläintarha

Taivaalta pudonnut eläintarha on enimmäkseen sama kirja kuin Missä junat kääntyvät. Alkuperäisestä valikoimasta puuttuu yksi novelli (”Perheterapiaa”) ja mukana on pari uutta, mukaanlukien varsin maukas esipuhe.

Aivan identtisestä teoksesta ei siis ole kyse ja novellit ovat lisäksi kulkeneet kustannustoimittajan kriittisen katseen alta ennen toista julkaisuaan. Se on varmasti tehnyt teksteille hyvää, eikä ilmestyminen hieman isomman kustantamon kauniina kovakantisena kirjana varmastikaan haittaa novellien päätymistä lukijoiden käsiin. Priimaa ne edelleen ovat, kuten palkintovoittajilta sopii tietysti odottaa.

Kaikenkaikkiaan Jääskeläinen on ehdottomasti kiinnostavimpia kotimaisia kirjailijoita tällä hetkellä ja itse ainakin odotan suurella mielenkiinnolla seuraavaa romaania. Sitä odotellessa tämä kokoelma lievittää ikävää. Jos novellit eivät ole valmiiksi tuttuja, suosittelen ehdottomasti tutustumaan ja vaikka olisivatkin, paluu vanhojen ystävien pariin tekee aina hyvää.

1. Etenkin ideoiltaan kiehtovia novelleja. Missä junat kääntyvät on kyllä suosikkini, siinä on joissain kohdin niin maaginen tunnelma. Myös esipuhe on herkullinen, vaikka kirjan luettuani aloin pitää sitä yhtenä novelleista.