Salla Simukka: Takatalvi

Takatalvi on Tapiosta ja Moonasta kertovan sarjan kolmas osa. Tapio käy vielä yläastetta, kun Moona on jo toista vuotta lukiossa, mutta ystävyys toimii silti vielä. Kummallakin on ongelmia ihmissuhteiden kanssa. Tapion äitien suhde on koetuksella ja kaveri on onnettomasti rakastunut. Moona ei tule enää toimeen yhtä hyvin ystäviensä kanssa ja lukiossakin on yksi kiinnostava poika, joka on kuitenkin varattu. Lisäksi Moonan äidinkielenopettajalla on oleellinen osa tarinassa.

Kirjan voi lukea, vaikka aikaisemmat osat olisivatkin jääneet lukematta. Menneisiin tapahtumiin viitataan kuitenkin sen verran, että kärryillä pysytään myös niiden suhteen. Tarina ei sinänsä ole kauhean ihmeellinen ja ihmissuhdeongelmat ovat aika perustavaraa nuortenkirjoissa.

Tämä kirja kannattaa kuitenkin lukea, kun ihan kaikki ei kuitenkaan ole sitä valtavirtaa: Tapiolla on kaksi äitiä, lisäksi Moonan opettaja on aika mielenkiintoinen ja tunteita herättävä hahmo. Lisäpisteitä kirjalle tulee Simukan tavasta kirjoittaa sujuvaa tekstiä. Myös muita hänen kirjojaan kannattaa kokeilla.

Veera