Marja Manninen: Talo Vallikadulla

Talo Vallikadulla

Koska olen aina rakastanut vanhoja taloja, tämä kirja oli ihan pakko saada käsiin ja tehdä sen kanssa tuttavuutta. Olen toki kierrellyt pitkin Haminan katuja ja ihaillut siellä olevia vanhoja taloja moneenkin kertaan. Olen lukenut teoksia ja halunnut aina tietää lisää. Niinpä kun tämän kirjan luin, olin taas saanut palan historiaa. En ole Haminasta, mut ei se haittaa!

Talo Vallikadulla kertoo talosta, joka sijaitsee ihan Haminan keskustassa. Se on uusrenessanssitalo, jonka on suunnitellut Signe Hornborg (1862–1916). On sanottu, että Hornborg olisi ollut Euroopan ensimmäinen ammattimainen naisarkkitehti. Wivi Lönn (1872–1966) tuli sopivasti perässä.

Talo rakennettiin 1891 ja sen rakennutti kaupunginviskaali Frans Wikberg. Niinpä talo oli kauan Wikbergin talo. Alunperin se rakennettiin graniittikivijalalle. Talon runko oli hirrestä ja lautavuorattu. Tilaa oli 400 neliömetriä ja lisäksi avoullakko. Se on iso talo, jossa oli aluksi 14 asuinhuonetta, kolme klosettia, kolme eteistä ja 14 kaakeliuunia.

Omistajasuhteet ovat vuosikymmenien mittaan vaihtuneet, kuten myös asukkaat. Vallikadun taloa ovat eri aikoina omistaneet 17 tahoa ja asukkaita on ollut noin 400.

Kaiken tämän ja niin paljon muutakin on Marja Manninen koonnut tähän kirjaan, jossa kerrotaan kaikki talon vaiheet, kaikki omistajat ja ne, jotka taloa ovat asuttaneet. Äärimmäisen mielenkiintoista tarinaa yhden talon, joskin aika ison talon, vaiheista. Välillä oli jopa surku, kun talo oli ihan unohdettu ja lähes rappiolla, kunnes tuli uusi nousu.

Tällä hetkellä talo on neljälle pariskunnalle koti, josta he pitävät hyvää huolta. Yksi heistä on Marja Manninen miehensä kanssa.

Tämä kirja sopii kaikille teille, jotka tykkäävät vanhoista taloista ja rakennuksista. Tarina, jossa on onnellinen loppu, että vanha, alunperin hyvin rakennettu arvokas talo saa uuden elämän.

Niin ja kirjassa on kuvitus, on vanhoja kuvia ja uusia kuvia!