Leena-Kaisa Laakso: Tämän maailman reunalla : Tarinoita Irlannin länsirannikolta

Tämän maailman reunalla on kirja, jossa pääsee todella irlantilaiseen mielentilaan. Se kertoo Irlannista ja sen länsirannikosta, siellä asuvista erilaisista ihmisistä, niin lempeästi, että pääsee kyllä hyvin mukaan tarinoihin.

Tarinat ovat lyhyitä ja kuvilla maustettuja. Ne kertovat ihmisistä, jotka jostain syystä asuvat ja elävät Irlannin länsirannikolla, missä aika kulkee hitaammin kuin muualla, missä on omalaatuinen tunnelma. Se on paikka, jossa kokee yhtä sun toista ja ihan kuin koko paikalla ja sen ihmisillä olisi jotenkin terapeuttinen vaikutus.

Leena-Kaisa Laakso osaa kertoa tarinoita niin, että sitä on melkein kuin ollut mukana siellä meren rannalla, haistellut sitä samaa ilmaa. Hän esittelee paikkoja kuin kotiaan ja kertoo ihmisistä kuin he kaikki olisivat samaa perhettä. Hän esittelee eri kulttuurin edustajia ja erilaisia ihmisiä, joilla jokaisella on oma tarinansa, syynsä olla siellä missä on.

Kirja on hyvin virkistävä pala kirjojen joukossa ja sen lukee nopeasti ja nauttii kerronnasta. Sitä voi suositella kenelle tahansa. Sen kanssa voi piipahtaa Irlannissa ja tutustua mielenkiintoisiin ihmisiin.