Pat Cadigan: Tea from an Empty Cup

Pat Cadigan aloitti uransa 1990-luvulla kyberpunkin huippuaikoihin. Zen-arvoitukselta nimensä lainannut Tea from an Empty Cup on Cadiganin paluu useamman vuoden odotuksen jälkeen. Kyberpunk on edelleen homman nimi: kirjassa tutkitaan kummallista murhaa, jossa yksin suljetussa huoneessa virtuaalitodellisuudessa matkailleen nuoren miehen kurkku on viilletty auki — niin virtuaalitodellisuudessa kuin oikeastikin.

Mitään varsinaista suljetun huoneen murhamysteeriä tästä ei lähdetä kehittelemään, vaan Cadigan ohjastaa päähenkilönsä etsivä Dora Konstantinin samaiseen virtuaalitodellisuuteen tutkimaan Post-Apokalyptisen Noo Yawk Sittyn hämmästyttäviä maisemia. Kirja onkin kenties parhaimmillaan maalaillessaan kummallista virtuaalitodellisuutta ja sen asiakkaita.

Kirjassa on toinenkin juoni, joka liittyy samoihin kuvioihin eri näkökulmasta. Juonet yhdistyvät loppua kohden, kunnes kohtaavat. Lukijalle jää matkan varrella paljon arvailtavaa ja hämmästeltävää, sillä läheskään kaikkea ei lukijalle kerrota. Kansien ylisanojen perusteella tyyli miellyttää joitakuita, mutta itse olisin kaivannut ehkä hitusen konkreettisempaa otetta. Loppukin jätti kenties pienen pettymyksen.

Lopusta huolimatta Tea from an Empty Cup oli mielenkiintoinen lukukokemus ja erityisesti kirjan kuvaama virtuaalitodellisuus oli kiehtova.