Juha Mäntylä (toim.): Teinikalenteri

Teinikalenteri

Nyt on käsissä Teinikalenteri vuodelta 2017. Oikeasti se aito ja alkuperäinen ilmestyi 1970-1980-luvuilla ja kyllä, minullakin oli sellainen, on vieläkin tallessa.

Tämä vuoden 2017 Teinikalenteri on kirja, novellikokoelma, jossa 12 kirjailijaa pääsee ääneen kukin omalla tarinallaan ja teinivuosien kuvallaan.

Teinikalenterin aloittaa Jukka Behm ja sen lopettaa Ricky Tähtisilmä. Siihen väliin mahtuu 10 muuta mielenkiintoista kirjoittajaa ja tarinaa. Sisällysluetteloa ei ole, mutta jokaisen kuukauden ja tarinan kohdalla on tilaa vaikkapa omille muistiinpanoille.

Tarinat ovat nuorista, sillä onhan meistä jokainen ollut joskus nuori. Mennään siihen maailmaan ja siihen tilaan ja kerrotaan siitä juttu. Nämä Teinikalenterin tarinat ovat kaikki aivan erilaisia, mutta jokainen omalla tavallaan koskettava ja kaiken ikäisille sopiva. Vanhempi voi muistella omaa nuoruuttaan, nuorempi miettiä, onko mitään yhteistä. Kaiken kaikkiaan, tykkäsin kaikista ja onkin hienoa, että jokaisella on oma kirjoittaja, on se oma juttu ja oma tyyli.

Aiheina ovat muiden muassa isättömyys, erilaisuus, kiusaaminen, kilpailut, anteeksianto, kuolema ja urheilu.

Tarinoiden väleihin on laitettu “info-boxeja” tyyliin “Suomen kielen 10 yleisintä sanaa”.

Nämä tarinat ovat fiktiivisiä, mutta voisin kuvitella sellaisenkin Teinikalenterin, jossa tarinat olisivat tosia.