Paula Havaste: Temppuja ja tiedettä Heurekasta

Kirjaan on koottu erilaisia helppoja ”tieteellisiä temppuja”, joita voi kokeilla itse kotona. Vaikka kokeista suurin osa vaikuttaa pelkästään hauskoilta tempuilta, niiden tieteellinen tausta on kerrottu ja mukana on tietoiskuja luonnontieteiden historiasta.

Havainnollistavien ja hauskojen piirroskuvien lisäksi kirjassa on myös valokuvia tiedekeskus Heurekasta. Lisäksi kirjan lopussa on tietopaketti Heurekasta ja täytettäviä sivuja omia kokeita varten.

Kaikkia temppuja en ole itse testannut, mutta testaamattomatkin vaikuttavat kokeilemisen arvoisilta. Jos minulla olisi lapsia, tässä olisi niille hyvää ajanvietettä tai ohjelmaa synttäreille.

Kirjan Heureka-osuus tuntuu paikoitellen hieman puoliväkisin mukaan lisätyltä, koska sillä ei suurimmaksi osaksi ole mitään tekemistä temppujen kanssa. Toisaalta osuuden mukana olo on ymmärrettävää, koska Havaste työskentelee Heurekassa. Sen tilan kirjassa olisi mielestäni silti voinut korvata uusilla tempuilla.