Antti Tuuri: Tenoa soutamassa

Onko kirjan pääosissa lohi, Lappi vai kalastajat? Ei mikään noista, vaan itse Tenojoki. Se näyttää kauniit ja kovat kasvonsa, mutta saa kirjailijan palaamaan luokseen vuosi vuoden jälkeen.

Tuuri vie päiväkirjamaisessa romaanissaan lukijat Tenojoelle lohta soutamaan, ja pysyy tiukasti samassa teemassa. Hän kuvaa tuntojaan tarkasti omakohtaisten kokemusten kautta, mutta myös vakiosoutaja, vähäpuheinen Mauri on tärkeässä roolissa. Joinain vuosina kalaa tulee paljon – joinain vuosina ei ollenkaan. Tenojoen kiehtovuus pysyy kuitenkin aina samana.

”Minut oli tuonut joelle maiseman kauneus, virran voima, Lapin kesän valo.”

Kalastus on suosittu harrastus, mutta harvalle se on elämän tai kuoleman kysymys. Tenojoen maisemissa kalastus on kuitenkin elinkeinon kannalta tärkeä asia. Jos Tenosta loppuu lohi, niin samalla loppuvat joidenkin ihmisten kesän tulot.

Tuurin teos pureutuu myös kalastusturismiin. Tenolle veneen kanssa kalastamaan haluavan on palkattava itselleen paikallinen soutaja, mutta kyse on aivan muusta kuin perinteisestä asiakassuhteesta. Tenon jalokalaa ei saa siiman päähän paksulla lompakolla, vaan kärsivällisyys ja nöyryys on syytä olla mukana.

Maurin slogan kuuluu, että jokainen aironveto tuo lohen aironvetoa lähemmäksi. Kirjaan sopii sama ajatus: mielenkiinto lisääntyy sivu sivulta. Tenoa soutamassa tarjoaa mukavaa luettavaa etenkin pohjoisen ja kalastuksen ystäville.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »