Patricia A. McKillip: The Forgotten Beasts of Eld

Mahtava velhotar Sybel elää vuorellaan halliten laumaa voimakkaita, tarunhohtoisia eläimiä, tallaten aikaisempien velhosukupolvien asettamaa elämänuraa. Perintöasema ja vuori ovat Sybelille hänen oma, yksityinen maailmansa. Toisin kuin edeltäjänsä, hän valitsee kuitenkin osallistua muuhun maailmanmenoon. Tai, kliseisesti, ehkä maailma valitsee hänet.

Tarina on sisällöltään kuin arvovaltainen myytti ja tarkkailevan ja hieman ulkopuolisen kertojanäänensä vuoksi kuin utuinen satu, mutta puhuu lopulta hyvin suoraan tunteiden monmutkaisuudesta, niiden tunnistamisen vaikeudesta ja itsensä tuntemisesta.

Tämän kirjan myötä Patricia A. McKillipin tuotanto siirtyy kokonaisuudessaan lukulistalleni.

1. Patricia McKillip on ollut minun lukulistallani jo pitkään. Osin myös kirjahyllyssä. Lisääkin ilmestyisi hyllyyn, jos Akateeminen huomaisi hänen olemassaolonsa.

2. Tampereen kaupunginkirjasto on kuitenkin melkoinen McKillip-aarreaitta. Oikein harmittaa, että muutin juuri pois palvelualueelta.

Ja onhan aina BookMooch, jonka kautta kirjoja on kyllä hyvin saatavilla, jos sinne siis itse ensin jotain antaa. Juuri se kappale Forgotten beasts of Eldista, jonka luin, on parhaillaankin siellä tilattavissa…

3. Minäkin sain vihdoin luettua tämän kirjan, jonka alunperin löysin Tampereen kaupunginkirjastosta jo pari vuotta sitten. Kirja oli todellakin hieno; aivan kuin aikuisille kirjoitettu satu, siinä hyvässä mielessä, että se käsitteli elämän perusasioita selkeän symboliikan kautta.