Sylvain Savoia: The Forgotten Slaves of Tromelin

The Forgotten Slaves of Tromelin

Intian valtameressä sijaitseva piskuinen Tromelinsaari on niin pieni, että myrskyn yllättäessä koko saari saattaa peittyä veden alle. Tälle saarelle haaksirikkoutui vuonna 1760 orjalaiva Utile. Uppoavasta laivasta pelastui saarelle lopulta noin kahdeksankymmentä madagasgarilaista orjaa ja suuri osa miehistöä. Vaikka tilanne näytti ensialkuun aivan toivottomalta, miehistön ja orjien ponnistelujen ansiosta vanhan laivan osista rakennettiin vähitellen uusi laiva, jonka avulla pelastautuminen oli mahdollista. Kuten kirjan nimestä varmaan jo arvaakin, orjille ei kuitenkaan ollut tilaa tässä uudessa laivassa.

Kesti lopulta 15 pitkää vuotta, ennen kuin pelastus viimein saapui ja siinä vaiheessa saarella oli elossa enää seitsemän naista ja sylilapsi. Kuinka ihmeessä he oikein onnistuivat sinnittelemään puuttomalla saarella näinkin kauan? Sarjakuvapiirtäjä Sylvain Savoia on osa arkeologista tutkimusryhmää, joka lähtee saarelle selvittämään juuri tätä kysymystä. Tässä välissä minun on ihmetellen todettava, että kaipa se kertoo jotain ranskalaisen kulttuurin sarjakuvan arvostuksesta, että kenellekään tulee edes mieleen palkata sarjakuvataiteilijaa tällaiseen projektiin. Lopputulos on joka tapauksessa varsin mielenkiintoinen.

Tromelinsaari on vaarallinen paikka myrskyisellä säällä.

The Forgotten Slaves of Tromelin koostuu käytännössä kahdesta eri sarjakuvasta, joiden välillä albumi vuorottelee. Ensimmäisessä seurataan haaksirikkoisten elämää Semiavoun silmien kautta – kyseisen nuoren naisen kokemuksista on nähtävästi jäänyt eniten merkintöjä historiankirjoihin. Toisessa sarjakuvassa Savoia itse kertoo ajastaan Tromelinsaarella ja arkeologisten kaivausten etenemisestä.

Tyylillisesti nämä kaksi sarjakuvaa eroavat toisistaan aikalailla. Semiavoun kokemukset on kerrottu perinteisellä sarjakuvakerronnalla, sen sijaan Savoian merkinnät edustavat enemmän kuvasarjaa kuin sarjakuvaa. Tarkoitan sitä, että näitä päiväkirjamaisia merkintöjä vie eteenpäin pikemminkin Savoian teksti, kuvien rooliksi jääden enemmän kuvittaminen, eikä niinkään kerronnan edistäminen kuvakerronnan keinoin. Tämä tekee Savoian merkinnöistä jossain määrin raskasta luettavaa, vaikka tekstin sisältö onkin sinällään mielenkiintoista ja kuvat upeasti kuvitettuja.

Sarjakuvan lopusta löytyy vielä liite, jossa käydään läpi itse kaivausten tieteellinen anti ja tapahtumien tarkempi historiallinen kulku. Tämä osio ei vie suurta osaa sarjakuvasta mutta on kuitenkin sen verran riittoisa, että sarjakuvaa voi suositella myös kaikille, jotka etsivät aiheesta tietokirjaa. Itse asiassa epäilen, että englanniksi tästä tapauksesta ei taida oikein muuta kirjaa löytyäkään. Harmi kyllä tätä englanninkielistä versiota ei kuitenkaan ole toistaiseksi saatavilla muuta kuin digitaalisena versiona. Ranskalaiseen tapaan sarjakuvaruutuja on per sivu aika paljon, ja tämä tarkoittaa sitten sitä, että pdf tiedostoa selaillessa saa keskittyä aika ankaraan zoomailuun, jos ruuduista haluaa jotain selvääkin saada. Jos siis kielitaito riittää, itse ostaisin mielummin alkuperäisen ranskankielisen version.

Itselleni The Forgotten Slaves of Tromelin upposi aika hyvin. Pidän ensinäkin sarjakuvan konseptista, tieteellisen tutkimuksen ja sarjakuvan yhdistelmä on sen verran onnistunut, että mielelläni näkisin tällaisia sarjakuvia tehtävän enemmänkin. Minua viehättää myös ajatus siitä, että nostetaan esille tällaisia mielenkiintoisia mikrohistoriallisia tapahtumia, jotka eivät ole suurelle yleisölle ennestään tuttuja. Onhan tämä tarina aivan uskomaton! Savoian omat kokemukset saarella antavat kalpean aavistuksen siitä miltä orjien kokemuksen on täytynyt tuntua. Erään tutkimusryhmän jäsenen mielenterveys alkaa hajota syrjäisellä saarella melkein heti saapumisen jälkeen, ja mies pitää lopulta evakuoida. Sarjakuvan luettuani en ihmettele miksi. Todella mielenkiintoinen teos, suosittelen!

Nykyään saarella sijaitsee säähavaintoasema ja saarelle on myös työntekijöiden iloksi istutettu puita.