Christopher Fowler: The Book of Forgotten Authors

Maailma on täynnä kirjailijoita – aikanaan hyvin menestyneitäkin – jotka ovat syystä tai toisesta nykypäivänä painuneet unholaan. Christopher Fowlerin The Book of Forgotten Authors esittelee lukijalle 99 enemmän tai vähemmän unohtunutta kirjailijaa, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota kuin nykyään saavat. Fowler käy minielämäkerroissa läpi kirjailijan elämäntarinan, tärkeimmät teokset ja pohtii, miksi kirjailija on joutunut unohdetuksi. Näiden lisäksi kirjassa on kaksitoista esseetä, joissa käsitellään aihetta eri näkökulmista; esimerkiksi unohdetut Pulp Fiction- ja Booker-palkinnon voittaneet saavat oman käsittelynsä.

Kirjaan valitut kirjailijat edustavat montaa eri genreä, painottuen ehkä hiukan jännityskirjallisuuden puolelle. Varsin monet kirjassa esitellyt kirjailijat ovat aikoinaan esimerkiksi kirjoittaneet Alfred Hitchcock esittää -televisiosarjaan. Ei tullut suurena yllätyksenä, että iso osa kirjan nimistä ei sanonut minulle yhtään mitään, mutta Sven Hasselin nimeä listalla kerkesin jo hetken ihmetellä. Fowler tietää kuitenkin kertoa, että miehen kirjoja luetaan nykyään lähinnä Suomessa, joten siinäpä selitys.

Kirjasta löytyy myös nuoruuteni suuri suosikki Eleanor Hibbert, joka tunnetaan Suomessa paremmin kirjailijanimellä Victoria Holt. Aloin epäröimään ansaitsisiko Hibbert sitten nykyistä suuremman kirjallisen suosion (käsittääkseni hän ei nyt kuitenkaan aivan unohdettu ole). Puhdasta kevytkirjallisuuttahan hän loppujen lopuksi kirjoitti ja kirjojen usein kaavamaisesta rakenteesta näki kirjoittamisen nopean tahdin, niin viihdyttäviä kuin kirjat olivatkin.

Tästä päästäänkin Fowlerin kirjalliseen makuun, joka painottuu selvästi enemmän kevyemmän kirjallisuuden puolelle. Se ei ole mikään ongelma, eikä laske kirjan arvoa sinänsä, mutta jos lukija haluaa löytää nimenomaan niitä ihmiskunnan kuolemattomia klassikoita, niin ne ovat kyllä tässä opuksessa vähemmistössä.

Itselleni kirjan suurin löytö oli kenties Robert Van Gulik ja hänen muinaiseen Kiinaan sijoittuva Tuomari Dee -dekkarisarjansa. Hahmo perustuu todelliseen historialliseen virkamieheen ja etsivään nimeltä Di Renjie, joka nähtävästi ymmärsi yhtä jos toista kiperistä tapauksista. Van Gulik on perehtynyt Tang-dynastian Kiinaan syvällisesti ja jotkut juonet jopa pohjautuvat vuosisatoja vanhoihin todellisiin rikostapauksiin. Koska kirjat on näköjään vieläpä käännetty suomeksi, niin ei voi muuta kuin todeta, että kuulostaa hyvältä ja (loputtoman pitkälle) lukulistalleni menevät.

Heitä, jotka nyt harmittelevat liian tunnetuilta kuulostavia kirjailijoita, voin lohduttaa, että The Book of Forgotten Authors esittelee myös kirjailijoita ja kirjoja, jotka ovat sen verran harvinaisia, että niitä saa metsästää netistä paksun lompakon ja hikikarpaloiden kera. Hauskinta antia kirjassa ovat kuitenkin kirjailijat itse, monen elämä vaikuttaa olleen sen verran värikästä, että elämäkerta olisi varmasti yhtä mielenkiintoista luettavaa kuin kirjailijan tuotokset itsessään.

The Book of Forgotten Authors on lukuintoisille todellinen aarrearkku, josta löytää vinkkejä lukulistalleen ja joka antaa katsauksen, vaikkakin lyhyen sellaisen, 99 kirjailijan värikkääseen elämään. Suosittelen!