Philip K. Dick: Timothy Archerin sielunvaellus

Olen viimeinen elävä ihminen joka tunsi Kalifornian hiippakunnan piispa Timothy Archerin, hänen rakastajattarensa, hänen poikansa, aviomieheni, kotini omistajan ja pro forma ylläpitäjäni. Jonkun pitäisi – no, olisi mukavaa jos kukaan ei kulkisi sitä tietä kuin he kaikki, kuolisi vapaaehtoisesti, jokainen heistä, kuin täydellinen narri Parsifal.

Angel Archerin mies Jeff oli piispa Archerin poika. Ensin itsensä surmasi Jeff, sitten piispa Archerin rakastajatar Kirsten ja lopulta itse piispa. Mikä hiipivä hulluus vei kolmikon ennenaikaiseen kuolemaansa? Sitä Angel pohtii vuonna 1980, John Lennonin kuoleman aikoihin, kun mieli palaa 1960- ja 1970-lukujen taitteeseen ja tapahtumiin, jotka johtivat kolmeen itsemurhaan.

Timothy Archer on episkopaalisen kirkon piispa, joka on innostunut Kuolleenmeren kääröistä löytyneistä katkelmista, jotka sisältävät Jeesuksen tunnettuja ajatuksia, 200 vuotta ennen Jeesuksen aikaa. Archerin harhaoppisuutta hipovat ajatukset herättävät levottomuutta niin episkopaalisessa kirkossa kuin Archerissa itsessään. Samaan aikaan Archer palkkaa sihteerikseen rakastajattarensa Kirstenin ja elättää tätä kirkon rahoilla ja tutkii saddukealaisuutta ja kerettiläisiä ajatuksia siitä, että varhainen kristinusko olikin itse asiassa sienikultti.

Timothy Archerin sielunvaellus on julkaistu Liken scifi-sarjassa ja se löytyy kirjastoissa scifihyllystä, mutta se on vain kirjailijasta johtuva leima. Mitään scifiä kirjassa ei ole, sen sijaan teologiaa, filosofiaa ja pohdiskelua hulluudesta, itsemurhista ja kuolemasta. Voimakas tarina jäi Philip K. Dickin viimeiseksi. Timothy Archerin hahmo perustuu paljolti Philip K. Dickin ystävään, Kalifornian piispa James Pikeen.