Mikko Metsähonkala: Toisaalta 2013–2015

Mikko Metsähonkala on arkkitehti, jonka yksiruutuinen sarjis Toisaalta ilmestyi joitakin aikoja sitten Helsingin Sanomien NYT-liitteessä. Tarinat on julkaistu yksissä kansissa yhdessä aivan uuden materiaalin kanssa. Tulos on hurmaava.

Toisaalta tuo saman tien mieleen Gary Larsonin legendaarisen Far Siden sekä Ilkka U. Pesämaan Mein Hmpf -kokoelman. Toisaalta liikkuu absurdiudessaan ja yllättävyydessään jossain näiden välimaastossa. Metsähonkalan kuvat ovat kuin otoksia jonkin oudon tarinan pienestä yksityiskohdasta. Jokaisessa Metsähonkalan kuvassa ja kuvatekstissä on paitsi tarina myös kokonainen maailma, joka ei ole ihan samanlainen kuin meidän. Viisto huumori osuu melkein joka sivulla.

Mikä erottaa Mikko Metsähonkalan monista muista on piirrosten tekninen taituruus. Pikkutarkat kuvat ovat hurjan hyvin piirrettyjä ja puuvärein käsin väritettyjä. Metsähonkalan arkkitehtitausta näkyy taidokkaissa rakennelmissa ja kuvien hienossa sommittelussa.

Toisaalta 2013–2015 oli ihan sattumalta kirjaston hyllystä mukaan lähtenyt teos, taas kerran. Eipä tarvinnut pettyä. Hienovaraisen ja sivistyneen huumorin ystävälle Toisaalta on ilman muuta suosituksen arvoinen kohde!