Tuomari Nurmio: Tuhannen ja yhden kapakan lauluja

Nuottikirja, joka sisältää sanat, sävelet ja soinnut Tuomari Nurmion lähes koko tuotantoon? Kyllä kiitos!

Tuhannen ja yhden kapakan lauluja sisältää peräti 132 laulua Nurmion ensimmäisistä julkaistuista kappaleista aina tänä vuonna julkaistun Dumari ja spuget -levyn biiseihin asti. Itse asiassa kirja on niin täydellinen, että siitä puuttuu Nurmion kaikkina aikoina julkaisemista omista biiseistä vain noin yhden käden sormilla laskettava määrä (tosin miksi yhden näistä on oltava Puhuva moottori?) sekä muutaman englanninkielisen levyn materiaali, joissa tosin ei juurikaan originaaliaineistoa edes ole.

Petri ja Antti Kivimäen nuotintama kirja on ulkoasultaan näyttävä ja siisti. Perusajatuksena on ollut tarjota jokaisesta kappaleesta vähintään laulumelodia ja kitarasoinnut sekä mahdollisuuksien mukaan muutamia perushuomioita muiden soittimien orkestraatiosta. Tempo- ja esitysmerkinnät ovat viitteellisiä ja aukeavat parhaiten oikeastaan Nurmion levyjä kuuntelemalla. Biisit on pyritty mahduttamaan pääasiassa yhdelle aukeamalle.

Kirja on siinä mielessä auktorisoitu tapaus, että Nurmio on itse ollut mukana tarkistamassa Kivimäkien ensin mahdollisimman orjallisesti levyversioita seurailevia nuotinnoksia. Nurmion toivomuksesta on tiettyjä muutoksia myös tehty kappaleiden omaksumista helpottamaan, mutta kirjassa käy kyllä ilmi sekin, että vaikka kuinka yksinkertaiselta biisi vaikuttaisi, on sen opettelussa ja tulkinnassa nähtävä silti vaivaa, jotta tulos olisi kohtuullinen.

Tuhannen ja yhden kapakan lauluja kuuluu kenen tahansa Nurmio-diggarin kirjahyllyyn (kuten myös aiemmin vinkkaamani Dumari -elämäkertakin). Jos yhtään on kallellaan musikaalisuuteen tai jos edes auttavasti saa pianosta tai kitarasta säveliä ja sointuja ulos, on tämä lähes 350-sivuinen nuottikirja varma osuma. Suosittelen!