Neil Daniels: ZZ Top -käsikirja : Beer Drinkers & Hell Raisers

ZZ Top -yhtyeen ura on rock-piireissä  lähes käsittämättömän pitkä, vain harva yltänee samaan! Harvinaista on toki myös se, että se on toiminut samalla kokoonpanolla vuodesta 1971 lähtien, debyyttialbumistaan asti. Tosin perustamisvuosi on 1969 ja sen jälkeen oli vain jokunen kokoonpanovaihdos. ZZ Top siis soittaa täysillä edelleen. Vauhti ei ole pysähtynyt ja yhtye keikkailee jatkuvasti. Viimeisin albumi La Futura ilmestyi vuonna 2012. Bändi voitti myös Living Legend -palkinnon Lontoossa samana vuonna. Pitkä ura sisältää 15 studioalbumia, 50 miljoonaa myytyä levyä ja useita erilaisia musiikkipalkintoja.

Tekijä on selkeä fani itsekin ja arvostaa erityisesti bändin johtohahmoa, Billy Gibbonsia. Toki Dusty Hill ja Frank Beard saavat myös kiitoksensa, mutta tietty haastattelusuhde ja hyvät välit Gibbonsiin ovat tarjonneet toimittajalle ja kirjailijalle sekä musiikillista ilotulitusta että hyviä, pitkiä ja värikkäitä haastatteluja. Hän tapasi Gibbonsin ja bändin ensimmäistä kertaa vuonna 1973 ja on seurannut yhtyettä sen jälkeen aktiivisesti. Tämän huomaa kirjasta kyllä hyvin, siis positiivisella tavalla.

Kirja on toimittajan kunnianosoitus yhtyeelle, jota hän on seurannut jo vuosikymmeniä. Kansien väliin on ahdettu historiikki vuodesta 1969 aina tähän päivään. Mukaan on mahdutettu kaikki studiolevytykset sekä tärkeät kiertueet ja keikat. Lisäksi puhutaan paljon ZZ Topin musiikillisista vaikutteista  ja siitä, keiden musiikkiin yhtye puolestaan on vaikuttanut. Myös erilaiset palkinnot ja tunnustukset ovat mukana. Diskografia on suorastaan murskaavan pikkutarkka, lisäksi mukana on liite myös tv-esiintymisistä sekä valikoitu lista lämmittelijöistä, erikoisvieraista sekä pääesiintyjäpaikan jakaneista yhtyeistä.

Kuvaliite on suppea, mutta asiallinen. Mukaan on sisällytetty lyhyt esittely myös aikalaisbändeistä, jotka soittivat blues-rockia, erittäin mielenkiintoinen lista muuten.

Kirjoittaja tarjoaa paljon ennen kertomattomia yksityiskohtia vaikkapa kiertueilta ja levytyksistä sekä anekdootteja aina tilanteen mukaan. Itse asiassa kirja pitäisi lukea alkukielellä ZZ Topia kuunnellen, sillä sanoitukset ovat välillä niin kälmin moniulotteisia kuin Teksasin taivaan alla soitettu omintakeinen musiikki vain voi olla – siis vähintään kaksimielistä tai toisaalta poikkeuksellisen kantaaottavaakin.

Kirja etenee levytysten ja vuosien mukaan. Jossain vaiheessa lukijaa saattaa alkaa puuduttaa konserttien soittolistat sekä levyjen sisältämien kappaleiden listaus. Tämä on oikeastaan ainut huono puoli, jonka itse huomasin ensimmäisellä lukemisella. Tämä on juuri sopiva käsikirja fanille, kuten kansi lupaakin. Tästä voi myös harvoin kuunteleva tarkistaa montakin triviaalia kysymystä, joihin varmaan löytyy vastaus, sen verran tarkkaa työtä toimittaja on tehnyt.

Hyvä kirja hyvästä bändistä – ei tätä enää voi paremmin sanoa.