Elina Pulli: Tukkasurma

Maaria Talasniemi on sairaslomalla päiväkodista, jossa hän on lastenhoitajana. Maaria toipuu juuri rintasyöpäleikkauksesta ja yrittää kerätä voimia hoitoihin. Hän on sopinut tapaamisesta päiväkodin johtajan, Elvin, kanssa ja kun hän aikaisin aamusta menee päiväkotiin, löytääkin Elvin makaamasta pöydältään, kuolleena! Peppi-peruukki päässään.

Tukkasurma onkin hyvä nimi romaanille, jossa murhatulle on laitettu peruukki. Myös eräänlainen tukkasurma sekin, kun Maarian hiukset lähtevät…

Siinä missä Maaria yrittää selvitä sairaudestaan, hän ei voi olla tutkimatta, kuka murhasi Elvin. Maaria elää perhe-elämää poikansa ja miehensä kanssa, leipoo tämän tästä jos vaikka minkälaisia herkkuja ja tutkii, ottaa selvää. Maaria tapaa ystäviään, työkavereita ja kyselee kaverin kavereilta, käy jopa Lappeenrannassa, ennen kuin tapaus alkaa selvitä. Poliisi tutkii myös ja pitää Maariaa melkein esteenä, mutta kuinkas sitten käykään?!

Tukkasurma on pirteä esikoisdekkari, jossa on jotain uutta ja erilaista. En muista ennen lukeneeni päiväkotiin liittyvää dekkaria, puhumattakaan että päähenkilö olisi rintasyöpää sairastava. Silti, kaiken aikaa on yllä toivo, jopa huumoria riittää.

Saas nähdä, tuleeko lisää – haluaisin uskoa niin, sillä Maaria on niin elinvoimainen, että tiedä, mitä joutaisi seuraavaksi selvittämään ja olisi mukavaa kuulla, miten hänen elämänsä jatkuu.