Kimmo Takanen: Tunnelukkojen työkirja

Tunnelukkojen työkirja

Tunnelukot ovat siitä pirullisia, että ne eivät itse halua tulla avatuiksi. Tunnelukkojen avaaminen on luopumista tutuista toimintatavoista. Tavoista, jotka tiedämme haitallisiksi, mutta joista luopuminen on vaikeaa. Tunnelukot lakastuvat, hajoavat ja jopa kuolevat pois työskentelyn edetessä. Siksi tunnelukot tekevät kaikkensa, jotta tämän kirjan tehtävät jäisivät tekemättä.

Kimmo Takasen kirjoittama Murra tunnelukkosi on yksi laajimmin luetuista suomalaisista itsehoito-oppaista. Takanen käyttää traumaperäisiä tunnelukkoja yksilön käyttäytymisen selittämiseen ja yksilöiden kautta menetelmä on myös avuksi parisuhteen ongelmakohtien ratkaisemisessa. Parisuhdenäkökulmaa varten Takanen on kirjoittanut Parisuhteen tunnelukot -kirjan.

Tunnelukkojen työkirja on tehtäväkirja, jonka avulla omia tunnelukkojaan voi työstää itse. Kirjassa on lyhyt alustus ja tunnelukkotesti, jonka jälkeen loppu kirja keskittyy ainoastaan tunnelukkojen omatoimiseen työstämiseen. Materiaalia on paljon ja tehtävät auttavat sanoittamaan omia tuntemuksia tunnelukkoihin liittyen sekä auttaa näkemään omat tunnelukot uudella erilaisella tavalla. Uusi näkökulma puolestaan on avain tunnelukkojen purkamiseen pysyvästi.

Tunnelukkojen työkirja on apuväline tunnelukkojen työstämiseen ja tarkoitettu niille, jotka ovat jo Murra tunnelukkosi tai Parisuhteen tunnelukot -kirjan lukeneet. Kun teoria on tuttua, tämä kirja soveltuu tunnelukkojen omatoimiseen työstämiseen mainiosti.