Eeva Hurskainen: Tunnet sen sydämessäsi: Aurora Karamzin ja äidin tehtävä

Tunnet sen sydämessäsi

Aurora Karamzin eli 1808–1902 ja oli aikansa seurapiirikaunottaria. Hän oli keisarinnan hovineitona, mutta harjoitti suuressa määrin hyväntekeväisyyttä. Parhaiten hänet tunnetaan Diakonissalaitoksen perustajana.

Aurorasta on useampikin kirja, mutta jos ei ole lukenut yhtäkään, niin tämä on oivallinen kirja tutustua häneen. Jos taas on lukenut niitä muita, on tämä kirja lähinnä kertausta, vaikka ei sekään ole ollenkaan huono asia.

Kirja on varsin helppolukuinen katsaus Aurora Karamzinin elämään, lähinnä äitinä. Hänelle ei siunaantunut kuin yksi oma lapsi, mutta sisarten lapsia oli senkin edestä. Lisäksi oli vieraita lapsia, sillä Aurora oli perustamassa myös lastenkotia.

Muita Aurora Karamzinista kertovia kirjoja ovat Ingrid Qvarnströmin Tarunhohteinen elämä (1939), Eeva Hurskaisen Aurora Karamzin: Pietarin hovista köyhien auttajaksi (2002) ja Aurora Karamzin: aristokratian elämää (2006), joka on Espoon kaupunginmuseon tutkimuksia.