Jukka Kemppinen: Tuolta puolen

Jukka Kemppinen on moneen ehtinyt mies: kulttuurihistorian tohtori, kirjailija, runoilija, kääntäjä, informaatio-oikeuden professori, varatuomari, hovioikeudenneuvos, asianajaja, kustannustoimittaja, elokuvatoimittaja, kolumnisti ja sarjakuvaneuvos. Suomen paras bloggaaja, myös.

Kemppisen blogi on kieltämättä erinomainen, olen itsekin seurannut sitä jo tovin. Kemppinen kirjoittaa joka päivä, on kirjoittanut jo vuodesta 2005, joten arkistoa on runsaasti. Koko blogin julkaisemalla saisi aikaan melkoisen kirjasarjan, joten tähän 270-sivuiseen kirjaan on väistämättä valikoitunut pieni otos Kemppisen tuotannosta.

Tuloksena on mielenkiintoinen annos kulttuurihistoriaa, sillä kulttuurista Kemppinen pääasiassa kirjoittaa: kirjallisuudesta ja musiikista, enimmäkseen. Tästä kirjasta saakin runsaasti langanpäitä, mielenkiintoa herätteleviä kirjoja luettavaksi ja musiikkia kuunneltavaksi. Ilmassa leijuu sivistystä.

Hieno ratkaisu on myös ollut tuoda blogin kommentteja osaksi kirjaa. Kommentointi tuo juttuihin lisä-ääniä ja uusia näkökulmia.

Sinne tänne vaeltavan sivistyneen kirjoittelun ystäville Tuolta puolen on mainio tuttavuus.