Asko Sole: Tutkinnassa rikos

Tutkinnassa rikos

Murhaajia, huijareita ja väärin tuomittuja historian hämäristä.

Kun rikokset kiinnostavat, niin taas on käsissä opus, joka kertoo niistä. Lähes kaikki ovat tuttuja tarinoita vuosien takaa, mutta nyt katsotaan vähän eri kulmista.

Kirja on jaettu neljään osaan, joista ensimmäisenä on Murhaajan muotokuva. Siinä mennään murhaajan mieleen ja yritetään kertoa, miksi joku teki niin, millaiset lähtökohdat ja se tilanne, jolloin se tapahtui. On aivan ns. tavallisia ihmisiä, joista kukaan ei olisi ikinä uskonut ja sitten niitä, jotka voi luokitella psykopaateiksi. Kaikki erilaisia ja kaikessa hirveydessään mielenkiintoisia. On vanhoja tapauksia, kuten Bobrikovin murha ja sitten tuoreempia, esimerkkinä Turun torilla terrorisoinut murhaaja.

Toisessa osiossa on teemana Vaaralliset naiset. Yleensä mielletään, että rikoksen tekijä on mies, mutta osaa ne naisetkin. On Kampin ampumaratamurhaaja ja sitten myrkkyhoitaja ja omat vauvansa tappanut nainen. Ehkä mielenkiintoisimpia ovat eri lahkojen sisällä tapahtuneet murhat, kuten unisaarnaajan tapaus ja kartanolaisten lahko, missä vahvin vaikuttaja oli Alma Kartano. Kun näistä lukee, kiinnostus vaan herää lukemaan lisää, sillä on ne jutut aivan uskomattomia.

Kolmas jakso kertoo Huijareista ja hurmureista. Tunnetuimmat lienee Auervaara ja Minna Craucher. Vuoden poliisi -osion lukiessa voi sitten miettiä, oliko huijari vai hurmuri. Monta käsittämätöntä juttua on tarjolla, miten ihmisiä on hurmattu ja huijattu ja kuinka moni on niihin langennut. Tässä jaksossa kerrotaan myös siitä, miten oikeuslääketieteen henkilökunta varasti vainajilta. Mikään ei ole poissuljettua.

Viimeisessä osassa onkin vuorossa Oikeusmurhat ja väärin tuomitut. Tässä mennään jo niinkin kauas kuin vuoteen 1676, jolloin Malin Matintytär poltettiin elävältä noitaroviolla. Tuoreempi tapaus on se, kun Äänekoskella tapahtui murha 2013 ja siitä tuomittiin mies, joka istui 3,5 vuotta syyttömänä, mutta sai sitten puolen miljoonan korvaukset.

Tutkinnassa rikos on erittäin mielenkiintoinen kirja kaikille, joita rikokset ja niihin liittyvät tutkinnat kiinnostavat.