Tuula T. Matintupa: Tuulen kalastajat

Ruma kansi ja vaatimaton ulkoasu kätkee sisäänsä hienon tarinan. Tuulen kalastajat ei ole puitteiltaan aivan tavanomaisinta fantasiaa, Tuula T. Matintupa on kehittänyt mielenkiintoisen maailman, johon on sijoitettu niitä tavallisimpia kasvutarinoiden kierteitä väistelevä tarina.

Eddojen kansalla on mennyt hyvin satojen, ellei tuhansien vuosien ajan. Elämä on rauhaisaa ja menestyksekästä. Valitettavasti huonotapainen hallitsija Vo Mur (järjestysnumeroton, koska Vo Mureja on ollut niin kauan, ettei kukaan jaksa enää pitää lukua) rikkoo ikiaikaisia lakeja vastaan.

Taikauskoiset pelkäävät valtiaan vetävän kansan ylle kirouksen typeryydellään. Siltä tosiaan vaikuttaa: elämä valtakunnassa alkaa käydä vaikeaksi. Vanha vouti Turjor lähtee hakemaan apua Valkohiippojen Viisailta, mukanaan nuori Holk.

Matkalla riittää monenlaisia käänteitä, sellainen sopivan ytimekäs paketti seikkailua: kirjassa kun on parisataa sivua. Ei siis parane odottaa kovinkaan eeppisiä kuvioita, mutta itse ainakin viihdyin Tuulen kalastajien parissa mukavasti, tämä on hyvää kotimaista nuortenfantasiaa.