Jari Tervo ja Kati Tervo: Ukko ja mökki

Ukko ja mökki

Luin viime vuonna aivan ihanan kirjan Ukko. Siinä esiteltiin Jari ja Kati Tervon koira Ukko, borderterrieri, joka otettiin täyttämään sitä tyhjiötä, minkä Tervojen poika Kalle jätti muuttaessaan pois kotoa. Vaan silloin Kati sairastui ja tämä uusi perheenjäsen jäi aika lailla Jarin huollettavaksi.

Ukko ja mökki kertoo siitä, kun Jari, Kati ja Ukko viettävät aikaa mökillä Teiskossa, mutta myös paljon kaikesta muusta. Tässä kirjassa Jari sairastuu ja joutuu sairaalaan. Jari tuumaakin jossain kohdin kirjaa jokseenkin niin, että piti kertoa Ukosta, mutta onkin Katin ja Jarin rakkaustarina ja sairaskertomus.

Jarin tyyli on napakan humoristista, etenkin kun on kyse sairaudesta ja sen hoidosta. Jotenkin tuli sellainen olo, että huumorilla siitä selviää, ei tarvitse ottaa niin vakavasti, koska onhan se selviytyminen aina siten helpompaa. Katin tyyli on sitten sitä mukavaa rupattelua askareista ja kommentointia Jarin touhuista.

Jos siis kuvittelee, että kirja kertoisi vaan Ukosta, niin ehei, on paljon muutakin, koska Ukon maailma on avara ja sen henkilökunnalle sattuu yhtä sun toista. Kati ja Jari vuoronperään välittävät tunnelmia ja niitä on äärimmäisen ihanaa lukea. Sellaista lämminhenkistä ja aina toista lempeän kunnioittavaa.

Millaista on kesämökkielämä, kun ei ole omaa autoa. Hyvin siellä sujuu: Jari tekee pikkuhommia, maalailee ja auttelee Katia raskaimmissa askareissa. Kati kokkailee ja hakee puutarhasta milloin mitäkin. Ukko häärää mukana ja sen aatoksista kerrotaan. Ollaan huolissaan siitä heti, jos jokin on vinossa.

Hyvin herkillä ollaan, kun muistellaan Tabermaneja, jotka olivat Tervojen ystäviä. Miten ensin lähti Tommy ja sitten Tuija. Sitä oli todella liikuttavaa lukea. Ylipäätään ystävyys, joka kesti aina kuolemaan asti.

Koko kirja oli jälleen sellaista luettavaa ja kuunneltavaa, että sitä jäi toivomaan, että saisi joka vuosi lukea tällaisen Ukko-kirjan. Voin siis lämpimästi suositella ihan kenelle vaan. Kun siis ensin kuuntelin ja se olikin nautinto, sillä Kati ja Jari itse ovat lukeneet sen äänikirjaksi. Sitten vielä kirjaa selasin ja luin lisää ja ehkä vielä palaan siihen.