Christophe Blain ja Abel Lanzac: Ulkoministeriö: Diplomaattisia merkintöjä

Nuori Arthur Vlaminck saa töitä Ranskan ulkoministerin avustajana. Arthurin vastuualueena ovat vuorosanat: kiireisen ministerin pitää olla tarkka siinä, mitä hän julkisesti puhuu. Puheidenkirjoittajaa ympäröi moninaisten ministeriön virkamiesten joukko. Kaiken keskellä on kuitenkin itse ulkoministeri, huikean energinen, valovoimaisen nerokas (mutta myös raivostuttavan epäselvä ja epäjohdonmukainen) Alexandre Taillard de Vorms.

Salanimen Abel Lanzac taakse kätkeytyy Ranskan ulkoministeriön entinen virkamies, ja Ulkoministeriö: Diplomaattisia merkintöjä perustuu hänen kertomuksiinsa. Niinpä teoksessa taitaakin olla enemmän kuin uskoisikaan totta. Piirtäjä ja käsikirjottaja Cristophe Blainin ei sen sijaan tarvitse kätkeytyä pseudonyymin taakse. Hänen piirroksissaan on huikea vauhti. Erityisesti piirtäessään ulkoministeriä Blain on mestari. Kiire, levottomuus, ideoiden pursuaminen, muiden jyrääminen ja rautaiset esimiesotteet kuvataan nerokkaasti. Kohta hengästyttävän alun jälkeen myös Ulkoministeriön satiirinen huumorikin alkaa välkkyä. Blain ja Lanzac kuvaavat kansainvälisen diplomatian pyörteitä korulauseineen, tyhjine puheineen, lennosta vaihtuvine toimintastrategioineen ja päättymättömine Herakleitos-sitaatteineen hersyvän hauskasti.

Ranskassa Ulkoministeriö on ollut valtava myyntimenestys ja kriitikkojen suosikki. Sarjan toinenkin osa on suomennettu, mikä onkin mukavaa, sillä tästä ei poliittinen satiiri paljoa parane. Suosittelen lämpimästi!