Neil Shubin: Universumi sisällämme

Maailmankaikkeus on 14 miljardin vuoden ikäinen. Jäljet universumin iästä näkyvät meissä kaikissa. Paleontologi Neil Shubin kertoo, miten meissä kaikissa oleva vety on peräisin alkuräjähdyksestä, selvittää, mistä kaikki elämää ylläpitävä vesi on tullut, mistä ja miten happi on maailmaan tullut mahdollistamaan suurikokoista elämää ja kertoo, miksi näköaistimme on sellainen kuin on.

Universumi sisällämme on helppotajuinen, mutta viisas kirja, joka poimii langanpäitä matkan varrelta ja kertoo alle 200 sivulla paljon mielenkiintoista maailmankaikkeuden olemuksesta. Tiesitkö, että ihmisillä ja luukaloilla oli yhteinen esi-isä 450 miljoonaa vuotta sitten ja että tämä yhteys näkyy edelleen sikiönkehityksessä siinä, miten sikiön munuaiset kehittyvät? Sikiö saa kehityksensä aikana kolmet munuaiset: ensimmäiset ovat kuin leukaluuttomilla kaloilla, toiset kuin luukaloilla ja kolmannet sitten modernit nisäkkään munuaiset.

Tällaisia pieniä hienoja yksityiskohtia Shubinilla on tarjoilla. Kirja esittelee mielenkiintoisia henkilöitä tieteen historian varrelta ja väliin Shubin kertoo omia kokemuksiaan paleontologin kenttätöistä. Universumi sisällämme on hieno kirja: helppotajuinen, miellyttävä lukea, mutta samalla hyvin yleissivistävä. Suosittelen lämpimästi, kirja on kerrassaan erinomaista yleistajuista tiedettä.

1. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Tästä voisi kaverinikin kiinnostua.