Juha Kanerva ja Vesa Tikander: Urheilulajien synty

Urheilulajeihin liittyy paljon aika mielivaltaisesti päätettyjä asioita: miksi juoksukisat juostaan stadionilla vastapäivään? Miksi jalkapallojoukkueessa on juuri 11 pelaajaa, kentän koko on tietty ja palloonkaan ei saa koskea käsin?

Joku nämä asiat on jossain vaiheessa päättänyt ja jostain urheilulajit ovat syntyneet, joidenkin ihmisten kehittäminä. Mutta miksi, kenen ja missä? Näihin kysymyksiin vastaa Urheilulajien synty, vuoden 2012 urheilukirjaksi valittu oivallinen tietokirja.

Kirjan lajivalikoima ei tietenkään sisällä jokaista lajia, mutta kun mukana ovat kaikki olympialajit ja päälle muutama muuten vain kiinnostava laji kuten pesäpallo, salibandy, baseball ja jenkkifutis, lajivalikoima on aivan riittävän laaja.

Tehty tutkimustyö on varsin mittavaa ja kirja tarjoaakin paljon hyvin mielenkiintoista tietoa urheilun historiasta kiinnostuneille. Urheilulajien synty valottaa lajiutumisen prosessia urheilussa, miten samasta lähtökohdasta voi syntyä parikin eri lajia. Voimakkaiden yksilövaikuttajien merkitys käy selväksi – Tahko Pihkalalla oli esimerkiksi sormensa pelissä muuallakin kuin pesäpallossa.

Kaikkinensa tämä oli kyllä oivallinen teos. Ymmärrän Vuoden urheilukirja -raatia ja suosittelen tätä kirjaa lämpimästi kaikille urheilusta ja triviatiedosta kiinnostuneille. Urheilutietovisoja laativat saavat tästä kirjasta monta hyvää kysymystä (vaikkapa tämän: mikä maa voitti ensimmäisen jääkiekon Euroopan mestaruuden?).