Clare Francis: Usvametsä

Clare Francis on jännityskirjojen kirjoittajana melkoisen hyvä. Usvametsä on ekojännäri, jossa ollaan Skotlannissa, syrjäisellä tilalla. Entinen rocktähti Nick elää vaimonsa kanssa elämäänsä kaikessa rauhassa, kunnes vaimo Alusha sairastuu. Lääkärit ovat aika kummissaan, mutta pariskunta alkaa epäillä tuholaismyrkkyjä. Kun vaimo sairastui, pienkone oli levittänyt tuholaismyrkkyä seudulla.

Kirja kuvaa kovaa ja epätoivoista kamppailua häikäilemättömien teollisuuspiirien kanssa. Pariskuntaa auttaa rohkeasti ja periksiantamattomasti juristi Daisy Field. Lisäksi mukana ovat luonnonsuojelijoita. Juoni etenee niin, että jännitystä ei puutu ja jotenkin välillä ihan kauhistuttaa. Siis kunnon tarina, missä hyvä ja paha ottavat mittaa toisistaan.

Tämä kirja on hyvin ajankohtainen, sillä niin paljon nykyään ihmiset sairastuvat ympäristö- ja muista myrkyistä. Vaikka kirja kuvaa 1980-lukua, se voisi hyvin olla tätä päivää.