David Foenkinos: Vaimoni eroottinen potentiaali

Hector on pakkomielteinen keräilijä, joka ajautuu pinssienkeräilykilpailussa kokemansa tappion sekä ystävänsä luona tapahtuneen välikohtauksen jälkeen yrittämään itsemurhaa, mutta pahaksi onnekseen epäonnistuu yrityksessään. Toivuttuaan pitkään sairaalassa hän sepittää tarinan, jonka mukaan hän onkin ollut matkoilla Amerikassa. Valheensa tueksi Hector menee kirjastoon ottamaan selvää Amerikasta, mutta tutustuukin samalla elämänsä naiseen, Brigitteen. Naiseen, jolla on eräs hämmästyttävä kyky.

David Foenkinosin romaanin alkuasetelma imaisee mukaansa. Vetävästi kirjoitettu teksti takertuu erikoisiin pikkuseikkoihin ja sivuhuomautuksiin. Hector on päähenkilönä juuri sopivan hölmö ja avuton. Foenkinos esittelee hulvattomia ideoita, kuten mytomaanien matkatoimiston (jonka Hector ja Brigitte perustavat), anonyymien keräilijöiden erilaiset kokoelmat ja niin edelleen. Vaivattomasti ja eheästi etenevä tarinankuljetus, jossa (kirjan kertojan mukaan) ei ole mitään ylimääräistä, on rentouttavaa ja nautinnollista luettavaa.

Vaimoni eroottinen potentiaali on kepeä, helppo ja hauska romaani. Sen lukee suunnilleen yhdellä istumalla. Ei se mitään kovinkaan vakavaa tai taiteellistakaan kirjallisuutta ole, mutta hyvää viihdettä yhtä kaikki. Tarina on sen verran omituinen ja huvittavilla yksityiskohdilla silattu, että ainakin minulle se nostaa hymyn huulille edelleenkin, kun vähänkään sitä ajattelen. Suosittelen.