Ulla-Maija Paavilainen: Vanhapoika

Vanhapoika

Myyntimies, oikeastaan valokuvaajaksi koulutettu Matias Hollo kokee oman maailmansa suistuvan sijoiltaan. Hänelle käy kuten niin monelle muullekin: tehokkuuden nimissä hänet irtisanotaan. Onneksi ei enää tarvitse kuunnella esinaisen luentoja organisaatiosta ja strategioista. Toisaalta, ensimmäiset päivät tuntuvat kovin tyhjiltä. Taloonkin on tulossa putkiremontti, mutta hän ei jaksa oikein välittää. Matias on aina ollut omasta mielestään kovin tavallinen, sellainen huomaamaton, vaatimaton suomalainen mies, eikä tilanne nyt tunnu ainakaan muuttuvan.

Pieni tarmonpuuska iskee, jospa hän alkaisi tarjota virkistystoimintaa vanhuksille. Vaikkapa vanhojen valokuvien skannaamista ja tallentamista tietokoneelle jälkipolvien ihasteltavaksi. Itse idea on hyvä, mutta toteutus vähän ontuu. Matias ei osaa olla riittävän hyökkäävä ja markkinoiva. Hän päätyykin ystävystämään parin vanhemman henkilön kanssa. Hän kuuntele ja auttaa näitä muissakin askareissa. Kun eräs läheiseksi tullut vanhempi mies yllättäen menehtyy, Matias joutuu melko erikoiseen tilanteeseen kaikinpuolin. Tulee selvitettäviä asioita ja yllättäen maailma näyttää kovin toisenlaiselta kuin voisi kuvitella… Matias löytää itsestään myös uusia, yllättäviä ajatuksia sekä kykyjä ja piirteitä, joita ei uskonut edes itsessään olevan. Hän löytää myös muista lähipiiriinsä nykyään kuuluvista henkilöistä erilaisia, peräti outoja asioita ja saa kuulla myös tunnustuksia eletystä elämästä jopa häveliäisyyteen asti.

Ulla-Maija Paavilainen on tässä teoksessa jälleen parhaimmillaan. Kerronta on inhimillistä ja jokainen joskus työttömäksi jäänyt tunnistaa Matiaksen ajatuksissa ja teoissa jotakin kovin tuttua. Ajankohtaisuutta ja myös koskettavuutta kirjaan tuo vanhusten asema, jota tässä kuvataan useamman eri henkilön kautta. Kaikki ovat eri tilanteissa ja kaikilla on takanaan toinenkin elämä. Elämä, josta Matias lopulta saa myös tietää totuuden. Lajissaan hieno kotimainen romaani, jonka toivoisi monen lukevan.

Paavilainen on eräs kotimaisista suosikkikirjailijoistani kerrontatapansa ja -tekniikkansa vuoksi, uskottavuus ja tapahtumien kuvailu ovat todenoloisia eikä ylilyöntejä tai sensaationhalua ilmene. Suosittelen kaikille, joita tavallisen irtisanotun miehen ehkä hieman tylsäkin elämä kiinnostaa: Matias saa nimittäin tässäkin vaiheessa elämästään irti enemmän kuin joku kellon ympäri puurtava uraohjus!