Irja Sinivaara: Tuulen alla

Tuulen alla oli minulle ensimmäinen Irja Sinivaaran kirja ja erittäin miellyttävä tuttavuus.

Kirja kertoo Sannista, joka on jo yli yhdeksänkymmenen, asuu palvelutalossa ja välillä viskoo fyysisesti, toisinaan psyykkisesti. Tilanne on kuitenkin jokseenkin hallinnassa.

Sannilla on omat nimityksensä palvelutalon henkilökunnalle, kuten esimerkiksi Palokärjelle tai harjoittelija Haaville. Sanni on ihminen, josta heti viehättyy, sillä niin on inhorealisti hän, joskin hauskalla tavalla.

Sanni on kotoisin Suursaaresta, ollut naimisissa Ilmarin kanssa. Ilmari on kuitenkin ollut se, joka on ollut paljon poissa kotoa, milloin missäkin ja Sanni on saanut pärjätä omin nokkinensa. Hakenut itselleen töitä ja elänyt, pienen katkeruuden vallassa. Kaikesta huolimatta Ilmari on ollut se suuri asia.

Omia lapsia ei tullut, mutta Sanni oli töissä Pienten lasten kodissa. Olisi ehkä saanut Ilmarin saattaman lapsen hoitaakseen, mutta eipä huolinut.

Parasta tässä kirjassa ovat Sannin aatokset. Niin herkullisia kohtia, että joutui välillä tavaamaan uudestaan ja olemaan vahvasti Sannin kanssa samaa mieltä tai sitten vaan nauratti:

“Joku vetää viivoja jalkapohjiin ja Sanni kipristelee varpaitaan. Hyvä. Ja taas kysytään:
– Kuka on Suomen presidentti?
– Kysykää vaikeampaa, vaikka kuka on presidentin rouva.
– No kuka on?
– Heli Laaksonen.”

Kirja on ihana luettava, josta jää pitkäksi aikaa sellainen pohdiskeleva mieli. Tällaisia Sanneja meillä on ja on kyllä aika lailla hyvä kuulla heistä. Niin, ja koska se meitä kaikkia odottaa, joku vastaava Palvelutalo, jossa voi miettiä elettyä elämää.