Elina Innanen: Vegaanin keittiössä : parempaa arkiruokaa kasviksista

Oikeutta eläimille -järjestön masinoima tammikuun vegaanihaaste keräsi tänä vuonna huiman suosion: päivittäisen uutiskirjeen tilasi ainakin noin 20 000 henkilöä ja haasteen Facebook-ryhmässä on lähes 10 000 jäsentä. Kasvissyönti ja veganismi tuntuvat olevan kovassa nosteessa nykyään – syitä on niin monia kuin on syöjiäkin. Itse olen ollut aiemmin sekasyöjä, mutta kasvisten osuus ruokavaliossani on kasvanut huomattavasti viimeisten noin parin vuoden aikana. Samalla kun laajennan omaa makumaailmaani haluan tarjota perheelleni hyvää ja kestävästi tuotettua ruokaa, mitä monipuolisemmin sen parempi.

En ole ajatuksineni yksin. Suosittua Chocochili-vegaaniruokablogia pitävän Elina Innasen Vegaanin keittiössä -kirja kerää uusintapainoksia valtavaa vauhtia. Tätä kirjoittaessani kuulin juuri, että kirjan seitsemäs painos on tekeillä. Ei ole ihme, miksi kirja on niin suosittu. Se on upea paksu keittokirja, jonka värikkäät ja kauniisti asetellut kuvat houkuttelevat ruokaseikkailuihin. Kirjan ensiluokkaisista valokuvista vastaa Innanen itse.

Elina Innasen kirjan alaotsikkona on Parempaa arkiruokaa kasviksista, ja sisältö on otsikon mukaista. Lähtökohtaisesti kirjan ruokien valmistaminen ei vaadi hirvittävän isoa osaamista, vain hieman viitseliäisyyttä. Resepteissä on iso liuta salaatteja, keittoja, välipaloja, pääruokia, dippejä ja muita herkkuja, mutta lisäksi Innanen kertoo myös lyhyesti eri raaka-aineista, joista osa voi olla vielä outoja vegaaniruokavaliota aloitteleville. Kirjasta löytyy siis ohjeita siihen, kuinka muiden muassa kaurakermaa, soijaa, tofua ja muutamia erikoisempiakin tuotteita käytetään. Vegaanisten elintarvikkeiden markettivalikoimat ovat viime aikoina parantuneet paljon, ja Innanen kehottaakin tekemään makumatkoja vieraampien makujen hyllyille.

Kasvisruoka on täysipainoista, ravitsevaa ja hyvää, ja lisäksi vallankin kausikasviksia suosimalla myös edullista. Elina Innasen Vegaanin keittiössä on erinomainen johdatus hyvän vegaaniruoan pariin. Kannattaa tutustua, rennosti ja ilman paineita. Kasvisherkkuihin jää koukkuun, suosittelen!