Ann Budd: Villasukkakirja : vaativia malleja taitavalle neulojalle

Villasukkakirja sisältää kaikkiaan 17 erilaisilla tekniikoilla toteutettua sukkamallia. On perinteisellä tavalla varresta kärkeen tehtyjä sukkia, mutta ohjeet annetaan myös varpaista varteen neulomiselle. Neulomisessa voidaan käyttää amerikkalaiseen tapaan neljää tai eurooppalaiseen tapaan viittä sukkapuikkoa; ohjeita on myös kahdella pyöröpuikolla sekä niin sanotulla magic loop ­ -tekniikalla neulomiselle. Lisäksi kirjassa esitellään monipuolisesti eri kantapäätyypit ja kärjen päättelytavat.

Itse malleista suurin osa on erilaisia pinta-­ tai pitsineuleita, mutta mukana on myös muutama oikein kaunis kirjoneulemalli. Suunnittelijoissa vilisee neulemaailmasta tuttuja nimiä: Cookie A., Nancy Bush, Melissa Morgan-­Oakes, Meg Swansen.

Kuten kirjan alaotsikkokin antaa ymmärtää, kysymys ei ole aloittelijan oppaasta; vaikka tekniikat ja ohjeet ovatkin melko selkeitä, vaatii niiden ymmärtäminen perustietoja neulonnasta ja mallien toteuttaminen runsaasti kärsivällisyyttä. Uskoisin kuitenkin, että lopputulos palkitsee ahkeran tekijänsä. Ja inspiraation lähteenäkin tämä kirja on kaunis ja suositeltava.