JP Ahonen: Villimpi Pohjola : Valomerkki

Villimpi Pohjola on seurannut jo vuodesta 2003 Aamulehdessä tiiviin opiskelijakaveriporukan edesottamuksia. Aiemmin ilmestyneitä Villimpi Pohjola -kokoelmia ovat muiden muassa Kypsyyskoe ja Lapsus.

JP Ahonen on tamperelainen sarjakuvapiirtäjä, joka on tunnettu Villimpi Pohjola -sarjakuvan lisäksi myös useammalle kielelle käännetystä Perkeros-sarjakuvaromaanista.

Elämä vie eteenpäin ja kaveriporukkaan ilmaantuu siippoja ja jälkikasvua, jotka syövät miestä. Rontti on vetäytynyt eläkkeelle naistenkaatajan pestistään ja hakee töitä, siinä missä Otto kipuilee yhä gradunsa kanssa. Ukkoon ja Muusaan on tarttunut Annalta ja Rontilta vauvakuume. Verneri yrittää ottaa oppia Rontilta naistenkaadosta.

Villimpi Pohjola on minulle ainakin visuaalista silmää miellyttävää silmäkarkkia, joka esittää oivalluksia arjesta. Tarinallisten strippien lisäksi teoksessa on myös sivun pituisia Ipanadatoja, joissa opimme muun muassa humoristisesti kuinka kauas ruoka joutuu vauvan syöttötuolista ja Ikean Billundpäre-sohvan kokoamisohje. Hahmot ovat samastuttavia, eikä niille voi toivoa muuta kuin hyvää.

Villimpi Pohjola Facebook-sivut löytyvät täältä ja niiltä voi katsastella muuan muassa strippejä ja kilpailuja.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!