JP Ahonen: Puskaradio

Puskaradio on poliittinen, päivän uutisaiheita käsittelevä strippisarjakuva, joka on ilmestynyt pääasiassa Journalisti-lehdessä vuosina 2009–2012. Villimmän Pohjolan piirtäjänä tunnettu JP Ahonen on tällä kertaa valinnut työkalukseen eläinhahmoiset karikatyyrit tunnetuista henkilöistä. Karikatyyrit ovat parhaimmillaan erinomaisen teräviä.

Terävää on Puskaradion kynä muutenkin. Sarjakuva on terävää ja varsin kyynistäkin satiiria, jossa päivänpolttavista aiheista revitään paikoin hyvinkin mustanpuhuvaa huumoria. Eipä esimerkiksi Sanoman avustajasopimuksista kovin kepeää huumoria voisikaan repiä. Joidenkin makuun Puskaradio onkin varmasti liiankin kyyninen. Minä pidin.

Jutut ovat hyvin ajankohtaisia, joten ajan kuluessa niiden vetovoima voi hieman hiipua, kun aiheet eivät ole enää tätä päivää. Toisaalta, tällaisenaan sarjakuva on mainio katsaus aikoinaan puhuttaneisiin aiheisiin, ja Ahonen on onneksi koonnut loppuun tiiviin sivun mittaisen selitysosion, joka taustoittaa juttuja. Tällä hetkellä sitä ei välttämättä kaipaa, mutta vaikkapa kymmenen vuoden päästä luettaessa selityksille on varmasti jo tarvetta.

Puskaradio on julmasti hauska paketti.