Carol Meldrum: Virkkaus valloilleen! : 30 hauskaa vapaavirkkausmallia

Virkkaus valloilleen

Virkkaus on suosittua, hauskaa ja helppoakin, mutta haluaisitko oppia jotain ihan uutta ja erilaista niiden iänikuisten pitsiliinojen, maskottien ja isoäidinneliöiden tilalle? Kyllästyttääkö ohjeiden tarkka seuraaminen ja tiukat säännöt? Haluaisitko päästää luovuutesi oikein valloilleen? Ehkäpä vapaavirkkaus on sinua varten.

Vapaavirkkauksen ideaa ja Meldrumin malleja on vaikea kuvailla sanallisesti, juuri siksi koska ne perustuvat oman mielikuvituksen käyttöön, vaikka toisaalta kirjan 30 ihastuttavaan mallityöhön onkin annettu melko tarkat ohjeet, jos nyt haluaa tehdä juuri sellaiset. Kirjan kirjoittaja rohkaisee kuitenkin vapauteen; kun perussilmukat ja -tekniikat on opittu, voi niistä luoda juuri sellaista pintaa ja jälkeä kuin itselle tulee mieleen.

Suuri osa malleista on erilaisia asusteita: on huiveja, lapasia, laukkuja, tossuja ja koruja. Lisäksi tekniikalla voi luoda vaikka tyynynpäällisiä ja kasseja, jotka ovatkin minun silmiini eräitä kirjan kauneimpia töitä. Ihan helppoa tämä vapaavirkkaus ei nähdäkseni ole vaan vaatii jonkin verran kokemusta perustekniikoista ja töiden sommittelusta, mutta on välillä kiva nähdä tällaisia malleja, joiden toteutuksessa voi käyttää luovuuttaan ja mielikuvitustaan niin paljon kuin haluaa ja osaa, ja jämälankanöttösen tuhoamiseen vapaavirkkaus on omiaan.