Kjell Westö ja Mårten Westö: Vuodet : Veljekset kertovat

Vuodet

Mitä syvemmälle tähän kirjaan etenen, mitä enemmän tekstejä kirjoitan ja mitä enemmän sinun tekstejäsi luen, sitä paremmin ymmärrän mistä kai­kessa oikein on kysymys, minun mielestäni. Niistä tihentyneistä hetkistä, jolloin ajan lineaarisuus hälvenee, jolloin salama ikään kuin välähtää, ja vuosien tai vuosikymmenten erottamat näyt ovat yhtäkkiä mielessäni sa­manaikaisia. Mutta myös räikeästä ristiriidasta asioille antamamme mer­kityksen ja sen välillä, että kaikki kuitenkin vaipuu unohduksiin.

En tiedä voiko Vuodet : Veljekset kertovat -kirjaa kutsua muistelmateokseksi, sillä se etenee ajassa ja paikassa, toisin kuin muistelmateoksilla on tapana. Veljekset Kjäll ja Mårten Westö kirjoittavat kyllä muistoistaan, mutta koko­naisuudesta ei synny eheää ymmärrystä heidän menneisyydestään, vaan lu­kijalle raotetaan tiettyjä hetkiä kirjailijoiden elämästä. Kokonaisuuden sijaan elämme yhdessä kaikkein merkityksellisimpiä yksittäisiä hetkiä, jotka usein risteävät osaksi isompaa veljesten elämää kuvaavaa jatkumoa.

Muistot käydään läpi vuoron perään ja ne avaavat näkymän kirjoittajalle tär­keisiin harrastuksiin, suhteeseen äitiin ja isään ja muihin perheen jäseniin ja läheisiin sekä siihen, millainen kumpikin kirjoittaja on oman näkemyksensä mukaan ollut missäkin vaiheessa elämäänsä. Ihmisten lisäksi molemmat kuvaavat paikkoja tarkkaan ja tekstit huokuvatkin rakkautta erityisesti lap­suuden Helsinkiä ja Tamperetta kohtaan sekä haikeutta siitä, että nämä kau­pungit maisemineen muuttuvat samaan tapaan kuin muuttuu se joukko ihmisiä, joihin paikat muistoissa yhdistyvät.

Pasilan ruotsinkielinen nimi oli ennen Fredriksberg, nyt se on Böle. Jäljellä on vain muutama puutalo ilman puutarhaa, talot kyyhöttävät hytisten yl­leen kohoavien virastojen ja toimistorakennusten varjossa. Pasila on teräs­tä ja betonia ja puutalot ovat reliikkejä, fossiileja, kuten kiviportaiden orto­keratiitit kerrostaloissa, joissa me lähiölapset vartuimme kuusi- ja seitse­mänkymmentäluvuilla.

Vuodet : Veljekset kertovat on nautinnollinen kokonaisuus, jossa pääsee sy­välle niihin hetkiin ja tunteisiin, joita kirjoittajilla on ollut heidän tärkeimmissä muistoissaan. Teos näyttää myös jännittävällä tavalla erot kahden kirjallisen äänen välillä, jotka veljeksillä on ja tarjoaa mahdollisuuden tutkia eroja tavas­sa, jolla kaksi loistavaa kirjoittajaa kertoo tarinaa itsestään.