Mäntyniemen Herra: Vuoteni, elämäni : Päiväkirjat 2013-2018

Meidän kirjavinkkaajien mottomme kuuluu: Uusien kirjojen vinkit on tehty pääsääntöisesti arvostelukappaleista, jotka vinkkaajat ovat itse valinneet. Emme hauku kirjoja, mutta se ei tarkoita, että olisimme kritiikittömiä – jos kirja on huono, se jätetään kokonaan arvioimatta – – –

Itse tuli Vuoteni, elämäni valittua, joten sormi syyttää omistajaansa, ei kustantajaa eikä kirjoittajaa, joka on joku jota emme tiedä. (Hotakainen hän ei kuulemma ole, sen varmistin mailitse tietävältä: –Ei se Kari vajoa sentään tuohon vaikka joutavaan tv-höpinään lankesi.) Kirjan tilatessani näin vain tuon virallisen tuntuisen Sauli Niinistön kansikuvan, vaivautumatta selitystekstiin. Niin ei pitäisi, sillä kuva valehtelee enemmän kuin tuhat tekstiä.

No kirjoittihan myös UKK vuosikausia presidenttinä ollessaan Suomen Kuvalehteen ’liimataisiaan’ kuvatta ja kansan tietämättä ynnä ennen presidenttiyttään Känänä, Pekka Peitsenä sun muuna vaikka sun mitä. Miksei nyt harhauttaisi joku meitä luulotautisia presidentillisellä kuvalla luulemaan…

Mutta mutta. Mitä tässä kiertelemään kaartelemaan: en tykännyt yhtään tämäntapaisesta pakinoinnista – brutaalia mikä brutaalia!

Nostan kuitenkin ’pressan’ eli Mäntyniemen Herran korvistaan tähän esille, koska uskon monen muun tästä Vuoteni, elämäni -päiväkirjapakinakokoelmasta pitävän; ovathan nämä merkinnät, kuulemma, vuosikausia ilmestyneet Imagessa ja paistatelleet lukijoiden suosiossa.

Ja eläköön sananvapaus! Siksikin. Sitähän kirjan muistiinpanokin, presidentin kynänjälki painottaa päivämäärällä 25.3.2018:

”Joskus lehtiä lukiessa tuntuu siltä, että vielä muutama vuosi sitten täysi-ikäiset toimittajat eivät olleet aivan näin innoissaan Linnanmäen uusista laitteista, mutta mukava toki näinkin, tapamme käyttää sananvapautta kertoo meistä niin kovin paljon.”

hikkaj

SARVilainen - myös lukiessa. Opettaja - ollut. Kieli kaikki kaikessa - suomen kieli. Ei oo Kilven voittanutta - Volterin eikä Eevankaan. Kotiblogipottu. Kaikki vinkit »

1. Varasin kirjastosta kaikki Niinistöä koskevat kirjat.

Kirjasto ilmoitti, että voin noutaa : Mäntyniemen herra, vuoteni elämäni.
    Päiväkirjaksi muotoiltu kirja on uskomattoman törkeä, räikeä ja vailla totuuksia.
    Olin kauhuissani, että mitä, mikä tämä meidän pressa on. Olen aina pitänyt häntä arvokkaana, lämpimänä, oikeudenmukaisena
    ja puolisoaan arvostavana ihmisena. Ja erityisesti veteraaneja, nuoria , työttömikä, perheitä ja kaikkia kunnioittavana ihmisenä.
    Illalla luettuani muutamia kymmeniä sivuja, en voinut muuta kuin pahoin.
    Tänä aamuna kerroin pojalleni ja luin kohtauksia kirjasta. Poikani sanoi, että se on Niinistön uran loppu.
    Poikani ryhtyi tutkimaan kirjan kirjoittajaa. Googlasi vihdoin tänne ja tuli kertomaan minulle ”ilosanomaa”. Kirja on jonkun rötöstelijän kirjoittama. Ilahduin kuultuani totuuden ja sain mielenrauhani takaisin. Saman huomasin myös pojastani. Hänenkin mieli keveni. ”Ei voi olla totta”, oli alkukommentit kuulemasta ja tässä on totuus. Kiitos siitä.

Mikä tällainen sananvapaus on?? Tämä on samaa kuin Suomi 24 palstalla kirjoittelevat. Ja vielä pahempaa. On välttämätöntä selvittää kirjoittaja, oli sananvapaus mitä oli. Ei ole sananvapautta kirjoittaa perättömiä, ei presidentistäkään.
    Sama tilanne on Suomi 24 palstan kirjoitukset. Eräskin henkilö kirjoitti hakeutuneensa eri työpaikkoihin. Hänen kaunaajansa
    kirjoittavat heti palstakirjoituksia paikkakunnan Suomi 24- palstalle ja murjovat ihmisen kelvottomaksi.

Kukahan laittaa aloituksen ja adressin lain korjaamiseksi ja uudistamiseksi niin, että tällainen ei saa toistua eikä ole luvallista
    levittää tällaista loukkausta ja jopa kirjoja, Ei siis kirjoja, eikä internetissä oleva Suomi 24- saa myöskään tällaisia herjauksia henkilöistä tehdä. Vihapuheet on poistettava.

Tomi Metsäketo mm. menetti ansionsa tällaisten viha- ja kunnianloukkauskirjoitusten johdosta. Onneksi hänen asiansa on tutkittavana.
    Samoin on välttämätöntä, että tämä Niinistöä koskeva kirja tutkitaan. Johan se aiheuttaa kansainvälisesti ja naapurimaiden suhteisiin sellaista epäsopua ja loukkauksia heidän johtajiaan kohtaan.
    PYYDÄN, ETTÄ ASIA TUTKITAAN. LAIN MUUTOKSEEN RYHDYTÄÄN JA TEKIJÄT SAATETAAN VASTUUSEEN JA JULKISESTI JA LAAJASTI PERUMAAN KIRJOITUKSENSA JA ETTÄ PAINOKSET VELVOITETAAN HÄVITETTÄVÄKSI.

2. Taimi N

itsekin sotkeuduin koko kirjaan luultuani sitä dokumentiksi; kustantaja näet hämärsi katalogissaan kirjan totuusarvon.

Jos olisin tiennyt, olisin laistanut ja jättänyt ’huumorintajuisempien’ luettavaksi.

Tänään Sauli Väinämö Niinistö täyttää 70 v = onnittelumme hyvin täytetyistä vuosista presidenttinä!

3. Näitä ”merkintöjä” taisi olla Imagessa jo Tarja Halosesta. Minusta tosi huonoja ja vailla huumorinpätkääkään. Kyllä tällaisen kirjan kansikuvan ja esittelyn pitäisi kertoa, mistä on kyse eikä johtaa ihmisiä harhaan.
    Saisihan tällä konseptilla hyvänkin juttusarjan sekä kirjan.