Douglas Century ja Andrew Hogan: Wanted El Chapo

Joaquín Archivaldo Guzmán Loera, alias El Chapo Guzman oli vielä joitakin vuosia sitten maailman etsityimpien rikollisten listalla ja syystä. Miehen kyseenalaiset saavutukset ylittivät jopa itse Pablo Escobarin, sillä El Chapo oli henkilökohtaisesti vastuussa yli puolesta maailman huumekaupasta. El Chapolla on myös maine ovelana ja liukkaana kaverina, joka kerta toisensa jälkeen onnistuu pakenemaan vankiloista ja väijytyksistä.

Wanted El Chapo : Tositarina ajojahdista, joka päättyy maailman etsityimmän huumeparonin vangitsemiseen kertoo miten El Chapon jäljille lopulta päästiin ja miten hänet vangittiin vuonna 2014. Asioista perillä olevat tietävät, että El Chapon tarina ei tietenkään tähän päättynyt, mutta se ei onneksi kirjan tehoa vähennä ja kirjan lopussa käsitellään myös sitä kuuluisaa jälkipyykiä.

Kirjan kirjoittaja Andrew Hogan on amerikkalainen ex-DEA:n agentti, joka muutti perheineen Meksikon pääkaupunliin Méxicoon pelkästään napatakseen El Chapon. Ratkaisu ei lievästi sanottuna ollut ihan riskitön ottaen huomioon Meksikon järjettömän raa’an huumesodan.

Hoganille käy aika nopeasti ilmi miksi El Chapo on maineeltaan niin koskematon. Paikallinen poliisi on monin paikoin rikollisten hallinnassa ja suuroperaation koordinaation organisointi ilman, että joku vuotaa tiedon eteenpäin on puolimahdoton tehtävä. Eipä amerikkalaisten tahojen yhteistyökään ihan saumatonta ole, CIA ei näköjään ole kovassa maineessa oikein kenenkään mielestä.

Hogan antaa lukijalle eturivin paikan huumeparonin metsästykseen. Vuoristorataan kuuluu turhautumista kaiken maailman hölmöilyn keskellä siinä missä toistoimintaa kommandopipo päässäkin.

Trillerin muotoon kirjoitettu tietokirja iskenee hyvin rikos- ja jännityskirjallisuuden ystäville laajemminkin, suosittelen!