Jérémie Dres: We Won’t See Auschwitz

We Won't See Auschwitz

Puolassa oli tuhansia juutalaisia ennen toista maailmansotaa, heistä suuri osa kuoli ja osa lähti maasta pois. Monet heidän jälkeläisensä haluavat selvittää taustaansa, ymmärtää historiaa ja löytää ehkä myös sen, mihin oikeasti kuuluvat. Juutalaisten jälkeläisistä monet eivät kuitenkaan ole uskonnollisia ihmisiä, vaikka osa haluaakin kuulua seurakuntaan.

Tässä sarjakuvassa kaksi ranskalaista veljestä lähtee Puolaan selvittämään juutalaisia juuriaan. Heidän isoäitinsä ja osa muusta suvusta ovat kotoisin sieltä. He käyvät suvun entisillä asuinpaikoilla ja hautausmailtakin löytyy sukulaisia. Veljekset tapaavat rabbeja, tutkijoita ja muita ihmisiä, joilta he selvittävät Puolan juutalaisten historiaa ja miltä juutalaisuus näyttää siellä nykyään.

Sarjakuvan piirrostyyli on yksinkertainen ja realistinen, pääosassa tuntuu olevan itse tarina. Puola, juutalaisuus, oman identiteetin etsiminen ja sukutarina kietoutuvat toisiinsa. Riippuukin lukijasta, mikä näistä on se kiinnostavin asia, jonka takia tähän kannattaisi tarttua. Itselleni tutumpia ovat juutalaisten kohtalot sodan aikana ja sarjakuvan kautta avautui uusi näkemys siitä, millaista on ollut sen jälkeen.

Veera