Sergei Lukjanenko: Yöpartio

Ihmisten joukossa elää Muita: noitia, ihmissusia, vampyyreja, velhoja ja niin edelleen. Muut ovat jakautuneet kahteen leiriin, Pimeyden ja Valon puolelle. Osapuolten välillä vallitsee Sopimus, joka lopetti tuhoisan sodan Pimeyden ja Valon välillä. Nyt vallitsee vastahakoinen rauha ja jonkinlainen tasapaino.

Sopimusta valvovat Valon Yöpartio ja Pimeyden Päiväpartio. Jos Pimeyden edustajat syyllistyvät luvattomaan pahantekoon ja jäävät kiinni, Valo saa tehdä vastineeksi hyvää. Anton Gorodetski on moskovalainen keskitason velho, joka on hiljattain päätynyt toimistohommista kenttätehtäviin. Jahdatessaan aivan toista kohdetta, Anton näkee naisen, jonka pään päällä on valtava musta pyörre, merkki voimakkaasta kirouksesta. Anton yrittää poistaa pyörteen, mutta ei onnistu siinä.

Paljastuu, että naisen päällä oleva kirous on jotain todella suurta ja vaarallista, joka uhkaa koko Moskovan ja sen asukkaiden turvallisuutta. Yöpartio saa kirouksen hävittämisestä itselleen todellisen haasteen ja Antonkin joutuu sekaantumaan kuvioihin, jotka ylittävät hänen ymmärryksensä. Valon ja Pimeyden välinen hyvän ja pahan tasapaino ei ole niin ilmeisen mustavalkoista kuin voisi kuvitella ja Anton joutuu kyseenalaistamaan omiensa toimintaa moneen kertaan tarinan edetessä.

Yöpartio on hienoa aikuisten fantasiakirjallisuutta. Se on viihdettä ja toimintaa, mutta pääpaino on sittenkin enemmän psykologian kuin taisteluiden puolella. Venäjällä erittäin suosittu sarja on juuri saanut viidennen, viimeisen osansa, toivottavasti myöhempien osien suomennoksia ei tarvitse odottaa yhtä kauan kuin tätä, tämä ensimmäinen osa kun ilmestyi jo 1998. Minä ainakin luen jatkoa tälle tarinalle erittäin mielelläni.

Kannen ”Tähtien sota kohtaa Moskovan vampyyrit… sen pirulliset käänteet pursuavat sairasta, lihanhimoista riemua.”-arvostelusitaatti New York Timesista on sitten niin pahasti kuutamolla, että arvostelija lienee lukenut jotain aivan toista kirjaa. Takakannen ”Häkellyttävä sekoitus Dostojevskia ja Dawn of the Deadia” kuulostaa jo paremmalta. Yöpartio on vahva ehdokas vuoden 2013 Tähtifantasia-voittajaksi, ainakin ehdokaslistalta kirjan on syytä löytyä.

1. Oi! Hienoa huomata, että tuo on vihdoin suomennettu. Leffa sai kiinnostumaan kirjasta ja harkitsin jo venäjänkielisen tavailua ihan kielitaidon aktivoimiseksikin, mutta mukavampaa on, jos avuksi voi ottaa suomenkielisen käännöksen rinnalle.

2. Samaa mieltä tuosta arvostelusitaatista. Ihmettelen myös luokittelua kauhufantasiaksi. Tosin olen hyvilläni, fantasiaa luen mielelläni, kauhua en.