Älä jätä hyvästejä

Han Kang: Älä jätä hyvästejä

Vuoden 2024 Nobelin kirjallisuuspalkinto meni oivalliseen osoitteeseen. Korealainen Han Kang voitti palkinnon ensimmäisenä aasialaisena naisena (ja ylipäänsä vasta 18. naisena) ja ensimmäisenä eteläkorealaisena. Valinta oli hieman yllättävä, mutta tuntui kuitenkin ilmeiseltä: Han kirjoittaa kirjallisesti korkealaatuista proosaa merkittävistä aiheis... Lue koko vinkki »
Jossain on aina päivä

Lotta Stenroos: Jossain on aina päivä

Onko tämä romaani nyt sitä autofiktiota? Tai vain kirjailijan elämästä vaikutteita saanut kirja, kuten takaliepeessä sanotaan? Miten ne määritellään, missä kulkee erottava linja? Koska kirjallisuuden opinnoistani on jo tovi, en uskalla vetää tällaisia viivoja. Sitä paitsi, siihen aikaan ei puhuttu mitään autofiktiosta… Joka tapauksessa tämä psyk... Lue koko vinkki »
Nälkäpeili

Marjo Ojalammi: Nälkäpeili

Nälkäpeili-romaanin päähenkilö on aivan viimeisille sivuille asti anonyymi nuori maalaistyttö. Hän elää kohtalaisen tyytyväistä elämää autellen talon töissä ja turvautuen mammaansa, hyvään ja lämpimään äidinäitiin. Mutta jo ihan kirjan alkusivuilla pelko ja häpeä astuvat mukaan kuvaan, ja sen Ojalammi osaa kuvata oikein taitavasti: suorastaan idyll... Lue koko vinkki »
Esikoinen

Maria Peura: Esikoinen

Kirjailija ja dramaturgi Maria Peuran Esikoinen on hänen kuudes romaaninsa.  Peura sanoo olevansa fiktiokirjailija, mutta ”, mitä nyt kirjoitan, ei ole fiktiota. Tämä on totta. Ja samalla tiedän myöhemmin väittäväni, että totuus on muuntunut, että se vääjäämättä muuntuu, kun alkaa kirjoittaa, että kirjoittamisen prosessi itsessään alkaa muuntaa tod... Lue koko vinkki »