Kansi: Italo Calvino: Koko kosmokomiikka

Italo Calvino: Koko kosmokomiikka

kirjoittanut Mikko8.6.2008
Tammi, 2008
Alkuteos: Tutte le cosmocomiche (Mondadori, 1997)
Kääntäjä: Liisa Ryömä

Alkuperäinen Kosmokomiikkaa (1965, suomeksi 1969) on kokoelma absurdeja tieteiskuvitelmia, joiden päähenkilö Qfwfq jutustelee sekavia maailmankaikkeuden synnystä ja ominaisuuksista, sillä Qfwfq on ollut paikalla aina, kun jotain on tapahtunut: “Vaikka minä olin siihen aikaan vain lapsi, kertoi Qfwfq, – olin jo pannut sen merkille. Vetyatomit tunsin jokaisen, ja kun uusi ilmaantui, olin heti siitä selvillä.” aloittaa Qfwfq ja kertoo, kuinka pysyvän tilan universumissa leikkiä vetyatomeilla saattoi jatkaa loputtomiin.

Markku Soikkelin Kesäklassikko: Maailmojen synty simpukankuoressa on oivallinen arvostelu alkuperäisestä Kosmokomiikkaa-kokoelmasta. Tähän uuteen on lisätty kaksitoista Italo Calvinon vuosien 1965 ja 1984 kirjoittamaa kertomusta. Ne jatkavat samaa rataa ja istuvat mukavasti alkuperäisten seuraksi. Sama absurdi kosmologiasta ja maailmankaikkeuden olemuksesta ponnistava jutustelu jatkuu uusissakin tarinoissa, kenties Maailman muisti -novellia lukuunottamatta.

Calvinon kosmokomiikka on edelleen hyvä kesäklassikko: se on viisasta ja pohtii syntyjä syviä, mutta samalla kietoo kaiken kertomansa kepeään järjettömyyteen. Kokoelman aloitustarina, Etäisyys kuusta, on yhä edustava mallikappale siitä, mitä tuleman pitää: se kertoo ajasta, jolloin kuu oli lähempänä maata, niin lähellä, että eräskin heimo vietti aikaansa loikkien kuuhun keräämään kuunmaitoa. Vaan kuinkas sitten kävikään, kun kuu alkoi etääntyä maasta? Niinpä niin. Melkoista hulluttelua, tämä kokoelma, mutta absurdius ei lyö yli, vaan tarinat pysyvät tolkun rajoissa. Se onkin hieno temppu, se.

Kuka vinkkaa? Mikko

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Italo Calvino — kaikki arvostelut

Kansi: Avaruuden ääriin
Kansi: Kaiken käsikirja
Kansi: Petri Laine: Surunkorento
Kansi: Minttu Hapuli: Tarot-tarinat
Kansi: Tähdenlento pöytälaatikossa ja muita taivaan tarinoita
Kansi: Adam Hart-Davis: Aika
Kansi: Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa
Kansi: Tähtiyöt
Kansi: Kari Enqvist: Valo ja varjo
Kansi: Suuri suunnitelma

{ 1 kommentti… lue se alta tai lisää omasi }

Anneli Salo kesäkuu 12, 2008 12:32

Hienoa että Kosmokomiikkaa on jälleen saatavana! Se on minun kaikkien aikojen mielikirjani. Aloin opetella italiaakin, jotta voisin kirjoittaa kirjailijalle kiitoskirjeen. Valitettavasti Calvino ehti kuolla enen kuin kielitaitoni saavutti kirjeen kirjoittamisen tason. Viimein opin kuitenkin jopa lukemaan kirjoja italiaksi ja jokin vuosi sitten ostin Italiasta tämän uudemman kirjan Tutte le Cosmicomiche ja luen siitä jutun aina silloin tällöin. Ja aina vain ne ovat yhtä hyviä: faktaa ja fiktiota herkullisena sekoituksena. (No, jos ei faktaa niin kirjoittamisajan tieteellisiä teorioita kumminkin.)

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla