Italo Calvino: Koko kosmokomiikka

Kansi: Italo Calvino: Koko kosmokomiikka

Alkuperäinen Kosmokomiikkaa (1965, suomeksi 1969) on kokoelma absurdeja tieteiskuvitelmia, joiden päähenkilö Qfwfq jutustelee sekavia maailmankaikkeuden synnystä ja ominaisuuksista, sillä Qfwfq on ollut paikalla aina, kun jotain on tapahtunut: “Vaikka minä olin siihen aikaan vain lapsi, kertoi Qfwfq, – olin jo pannut sen merkille. Vetyatomit tunsin jokaisen, ja kun uusi ilmaantui, olin heti siitä selvillä.” aloittaa Qfwfq ja kertoo, kuinka pysyvän tilan universumissa leikkiä vetyatomeilla saattoi jatkaa loputtomiin.

Markku Soikkelin Kesäklassikko: Maailmojen synty simpukankuoressa on oivallinen arvostelu alkuperäisestä Kosmokomiikkaa-kokoelmasta. Tähän uuteen on lisätty kaksitoista Italo Calvinon vuosien 1965 ja 1984 kirjoittamaa kertomusta. Ne jatkavat samaa rataa ja istuvat mukavasti alkuperäisten seuraksi. Sama absurdi kosmologiasta ja maailmankaikkeuden olemuksesta ponnistava jutustelu jatkuu uusissakin tarinoissa, kenties Maailman muisti -novellia lukuunottamatta.

Calvinon kosmokomiikka on edelleen hyvä kesäklassikko: se on viisasta ja pohtii syntyjä syviä, mutta samalla kietoo kaiken kertomansa kepeään järjettömyyteen. Kokoelman aloitustarina, Etäisyys kuusta, on yhä edustava mallikappale siitä, mitä tuleman pitää: se kertoo ajasta, jolloin kuu oli lähempänä maata, niin lähellä, että eräskin heimo vietti aikaansa loikkien kuuhun keräämään kuunmaitoa. Vaan kuinkas sitten kävikään, kun kuu alkoi etääntyä maasta? Niinpä niin. Melkoista hulluttelua, tämä kokoelma, mutta absurdius ei lyö yli, vaan tarinat pysyvät tolkun rajoissa. Se onkin hieno temppu, se.

1. Hienoa että Kosmokomiikkaa on jälleen saatavana! Se on minun kaikkien aikojen mielikirjani. Aloin opetella italiaakin, jotta voisin kirjoittaa kirjailijalle kiitoskirjeen. Valitettavasti Calvino ehti kuolla enen kuin kielitaitoni saavutti kirjeen kirjoittamisen tason. Viimein opin kuitenkin jopa lukemaan kirjoja italiaksi ja jokin vuosi sitten ostin Italiasta tämän uudemman kirjan Tutte le Cosmicomiche ja luen siitä jutun aina silloin tällöin. Ja aina vain ne ovat yhtä hyviä: faktaa ja fiktiota herkullisena sekoituksena. (No, jos ei faktaa niin kirjoittamisajan tieteellisiä teorioita kumminkin.)