Bryan Peterson: Understanding Exposure

Oletko juuttunut valokuvaamisessa kameran automatiikan vangiksi? Haluaisitko osata käyttää kameran manuaaliasetuksia ja hallita itse, millaisia kuvia otat? Bryan Peterson, kokenut valokuvaaja ja kouluttaja, osaa auttaa. Understanding Exposure latoo valokuvaamisen perusteet tiskiin lyhyesti ja ytimekkäästi. Tämän kirjan luettuaan ymmärtää valokuvaamista paremmin ja uskaltaa kuvata manuaaliasetuksilla.

Peterson avaa aukon, suljinajan ja ISO-arvon välistä kolmiota, selventää eri aukkokokojen merkityksen kuvalle ja kertoo, miten suljinnopeutta käytetään kuvan luonteen muokkaamiseen. Petersonin vinkeillä löytää paitsi oikean valotuksen, myös luovasti oikean valotuksen, jolla kuvat saa erottumaan teknisesti siistien, mutta hengettömien kuvien massasta.

Aivan kaikkeen tästä kirjasta ei ole. Eniten kirjan opeista hyötyy ulkoilmassa ja luonnonvalossa kuvaava. Salamankäytöstä Peterson ei puhu kuin ohimennen ja sisäkuvaus ei Petersonia hirveästi kiinnosta. Kirjan ansiokkaasti esittelemät perusteet pätevät kuitenkin jollain tasolla aina, joten kuka tahansa valokuvauksesta kiinnostunut kirjasta hyötyy. Kameran suhteen ei ole niin tarkkaa, kunhan käytössä on kamera, jonka kuvaussäätöjä voi muokata manuaalisesti.

Alunperin vuonna 1990 ilmestyneestä kirjasta on menossa jo kolmas laitos. Tämä vuonna 2010 ilmestynyt laitos käsittelee enemmän digikuvausta ja esittelee uusimpia kuvioita, kuten HDR-kuvausta. Kirjaan liittyy myös nettimateriaalia, jonka laatuun en ole ehtinyt perehtyä. Itse kirja on ehdottomasti lukemisen arvoinen, sillä se on nopealukuinen, helppotajuinen ja inspiroiva — ja luonnollisesti täynnä upeita kuvia. Suositellaan kaikille valokuvauksesta kiinnostuneille.