Patti Smith: Ihan kakaroita

Rakkauden ja mellakoiden kesä. Helteinen New York. Kaksi nuorta, satunnainen tapaaminen Brooklynissa ja he vihkiytyivät kumpikin taiteidensa salaiseen maailmaan.

Patti Smith, monilahjakkuus, joka meillä tunnetaan ehkä parhaiten laulajana, kirjoitti lupauksensa mukaisesti muistiin näiden kahden nuoren tarinan. Patti Smithin, eli Soakien, ja Robert Mapplethornen tarinan hulluilta taiteen, rakkauden köyhyyden ja elämän vuosilta. Elämän jota he elivät keskenänsä tehden taidetta sekä yhdessä että erikseen.

Kirja kuvaa elävästi nuoren Pattin tuloa New Yorkiin ja ensimmäisiä askeleita uudessa, hullussa ja hurjassa kaupungissa. Tapaaminen Robertin kanssa toi hänelle majapaikan lisäksi myös paljon uusia ystäviä ja tuttavia. Rahaa ei juurikaan ollut ja nuoret olivat välillä suorastaan nälissään ja jakoivat sämpylän keskenään lounaaksi. Joskus tehtiin hanttihommia, että saatiin rahaa materiaaleihin. Patti piirsi ja kirjoittikin jo tuolloin. Robert teki koruja erilaisista oudoistakin aineista, joita löytyi vaikkapa rautakaupasta ja kirpputorilta. Hän myös rakensi pienehköjä laatikkoinstallaatioita sekä alkoi myöhemmin valokuvata aktiivisesti.

Elämä muuttui vielä radikaalimmin, kun he lopulta saivat pysyvämmän asunnon hotelli Chelseasta. Kulttipaikasta, jonka aulassa oli pantiksi jätettyjä maalauksia ja josta tuli Pattin vakituinen istuin- ja työhuone. Sekä hotellissa että lähiravintolassa vilisi kuuluisuuksia, joilla tekijä ei mitenkään kehuskele. He vain olivat läsnä, taiteilijatovereina, ystävinä, tuttavina, keskusteluseurana. Robert puolestaan ihannoi Andy Warholia ja pääsikin lähelle tätä, ainakin samaan seurueeseen.

Kirja on intensiivinen kertomus taiteelle ja taiteesta elävästä pariskunnasta, jonka yhteiselo päättyi vasta, kun Robert lopulta antautui tietoisesti omalle seksuaaliselle identiteetilleen. Kerronta on visuaalista, tässä kirjassa elää mukana jokaisen hetken, epätoivoisenkin sekä ne pienet ja ilmaiset ilot. Kirjoittaja on saanut koko hullun vuosikymmenen historian sekä yleisellä että henkilökohtaisella tasolla elämään aidosti kuten vain lahjakas sanankäyttäjä voi. Kun Robert kuoli 1989 HIV:n aiheuttamiin komplikaatioihin, Patti oli luvannut kirjoittaa kirjan hänestä – heistä. Hän teki sen – meille. Suuri rakkaudentunnustus kaikille taidemuodoille, 1960-luvun hulluille loppuvuosille ja 1970-luvun alulle, joka päättyi oudon äkkiä ja kylmästi maailman muuttumiseen. Läsnä ovat näkyvästi Andy Warhol ja sähköinen runous, Bob Dylan ja Velvet Underground. Idealismin ja rakkauden kaaoottinen aika päättyi muun muassa Woodstockin festivaaleihin, Manson-kulttiin ja Rolling Stonesin Altamontin konsertin väkivaltaan.

Minä suorastaan rakastuin tähän kirjaan ja suosittelen tätä kaikille tuosta ajasta kiinnostuneille, erilaisten taidemuotojen ystäville sekä Patti Smithin varhaisista vuosista kiinnostuneille. Hieno kirja , jossa on myös muutama mainio valokuva. Ilmeisesti kirjan muoto ei ole sallinut enempää kuvitusta. Itse olisin kovin mielelläni nähnyt enemmänkin teoksia, mutta onneksi tästä saa ainakin vinkkejä myös eri taiteilijoista, joista osa on itselleni lähes tuntemattomia. Tämän arvostelun myötä lähetän sen pienen sinisen tähden kaikille tämän kirjan sekä myös arvostelun lukijoille!