Ällistyttävät eläimet & Ihmeellinen keho

Taas päästään ammentamaan tietoa parhaimmalla mahdollisella tavalla, luukkujen takaa.

Mitä lasten tietokirjallisuuteen tulee, tuntuisivat luukkukirjat olevan tällä hetkellä melko suosittua valuuttaa. Itse olen tullut törmänneeksi viimeisen vuoden aikana liki kymmeneen erilaiseen luukkutietoon ilman sen kummempaa etsiskelyä. Mutta miksipä ei; ainakin omat koekaniinini tuntuvat olevan kovasti kiinnostuneita lähes aiheesta kuin aiheesta, kunhan tieto vaan on piilotettu jonkinlaisen luukun taakse.

Tällä kertaa käsittelyn alla oleva kaksikko, Hauskat tietoluukut -sarjaan kuuluvat Ällistyttävät eläimet ja Ihmeellinen keho, tutustuttaa lukijansa neljään eläinlajiin sekä ihmiskehoon. Luukkuja molemmissa kirjoissa on yli 30, jonka lisäksi ne sisältävät kumpainenkin pyöritettävän kiekon ja avattavan jättiaukeaman. Toimintaa siis riittää. Mutta eipä näistä tietoakaan puutu. Tottahan toki ne ovat lähinnä pieniä hauskoja nippeleitä, mutta joka tapauksessa mielenkiintoisia, osittain ihan uutta tietoa itsellenikin. Vai tiesitkö sinä, että silmäsi pysyvät miltei saman kokoisina koko elämäsi ajan tai olitko tullut ajatelleeksi, että aivastaminen silmät auki on mahdotonta tai että pissaat kuukaudessa kylpyammeellisen verran?

Myös eläimet osaavat toki yllättää. Kirjassa perehdytään tarkemmin sinivalaisiin, gepardeihin, kenguruihin ja kirahveihin, kurkistetaan muutamien muidenkin eläinten ällistyttävyyksiä. Ja niitähän riittää; ihmeellisiä ominaisuuksia ja taitoja on eläinmaailma tunnetusti pullollaan.

Meillä kaksikosta voiton vei Ihmeellinen keho, mutta kolmivuotiaamme ei muutenkaan erityisesti perusta eläimistä. Näin ollen kirjoista molemmat löytävät varmasti omat suosijansa. Siis lämmin suositukseni.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »