Anni Swan: Arnellin perhe

Arnellin perhe

Arnellin perhe on lastenkirja, joka kertoo samannimisestä helsinkiläisestä perheestä. Perheen isä on lähtenyt Australiaan, jonne myös äiti ja lapset muuttavat. Siellä elämä ei ole helppoa rahallisesti eikä muutenkaan, kun ympäristö on niin erilainen Suomeen verrattuna.

Kirja on jossain määrin perinteisen tyttö- ja seikkailukirjan risteytys, joten sitä voi suositella sekä tytöille että pojille luettavaksi. En kuitenkaan ole ihan varma, miten tällaiset kirjat nykylapsiin uppoavat, mutta minä itse pidin tästä jo lapsena ja pidän edelleenkin.

Edellisestä lukukerrasta oli sen verran aikaa, etten muistanut, miten vanhanaikainen kirja tämä oikeastaan onkaan. Alun perin tämä on julkaistu vuonna 1949 ja yleisen tyylin lisäksi esimerkiksi käsitykset “alkuasukkaista” olivat melko vanhentuneita. Kuitenkin tämä on omalla tavallaan hyvä kirja, vaikkei olekaan täysin kestänyt aikaa.

Veera