Susan Vreeland: Artemisian rohkeus

Artemisian rohkeus on kirja, joka teki huikean ensivaikutelman kansikuvallaan. Minulle on aina ollut tärkeätä hyvä kansikuva, sillä oikein valittuna ja tehtynä se kertoo todella paljon.

Tämä ihana ja unohtumaton kirja kertoo Artemisiasta, nuoresta naistaidemaalarista 1600-luvun Roomassa. Heti alusta kirja tempaisee mukaansa oikeudenkäyntiin, missä Artemisia hakee oikeutta, hänet on raiskattu! Tarina ei kuitenkaan etene niin kuin lukija voisi luulla ja niin sitä ollaan juonen koukussa.

Niin, taiteen maailma avautuu naisen näkökulmasta ja se 1600-luvulla oli todella erilaista verrattuna nykyaikaan. Kirja valaisee erittäin hyvin ja antoisasti, millaista se on silloin voinut olla. Huolimatta siitä, että päähenkilö on nainen ja ajatus kulkee melko lailla naisnäkökulmassa, niin voisin suositella myös miehille. Mitään hömppää kirja nimittäin ei ole!