Raimo Pesonen: Automies

Automiehen kyytiin kun pääsee, niin vauhtia piisaa. Tämä kirja on mahtava, ihanan miehinen pakkaus ja sellaista sanojen asettelua, että siitä ei voi muuta kuin nauttia.

Automies ajaa Sprintterillä pitkin Suomea. Hän pysähtelee huoltamoiden kahviloissa. Hän tapaa naisia. Hänelle sattuu yhtä sun toista. Ennen kaikkea hän miettii asioita ja tarkkailee kaikkea kaiken aikaa. Lukija matkustaa hänen mukana kaiken aikaa, ottaa tirsat autossa ja aistii huoltamoiden tunnelman, saa fiiliksen siitä kun bemarikuski ajaa ympyrää tai ohittaa…

Raimo Pesosen teksti on runsasta, niin tulvivaa, ettei sitä saa välillä millään nieltyä. On pakko ottaa pakkia, lukea kohtia uudelleen ja innostua ja saada elämyksiä, että niin juuri, tästä minä pidän. Se puskee kuin hyökyaalto, niin että juuri kun on melkein tukehtua, selviää ja haluaa jatkaa heti uudestaan.

Parasta Automiehessä on siis teksti. Heti hyvänä kakkosena se, että se valottaa miehen sielun maisemaa. Kolmanneksi se, että  siitä tulee ”road movie”-fiilis! Tämän kirjan luen vielä uudestaan!