Karina Sainz Borgo: Caracasissa on vielä yö

Caracasissa on vielä yö

Venezuela ajautui öljyvaroistaan huolimatta vaikeuksiin presidentti Hugo Chávezin seuraajan Nicolas Maduron aikana. Holtiton inflaatio kuritti maata ja seurauksena on ollut runsain mitoin yleistä levottomuutta. Tämän levottomuuden keskelle sijoittuu Caracasissa on vielä yö, venezuelalaisen Karina Sainz Borgon esikoisteos.

Kirjan päähenkilö Adelaiden äiti kuolee. Äidin sairastaminen on syönyt Adelaiden rahat, koska sairaalassa ei ole mitään lääkkeitä tai muitakaan tarvikkeita, omaisten on hankittava kaikki itse mustasta pörssistä. Äidin hautaansaattaminen vie sitten loputkin.

Eräänä päivänä Adelaide käy leipäkaupassa katsomassa, miten leipää ei taaskaan ole. Kotiin palattuaan hän huomaa, että avain ei sovi lukkoon. Koko lukko on itse asiassa vaihdettu. Vallankumouksellisten naisten ryhmittymä on ottanut haltuunsa Adelaiden asunnon ja kaiken omaisuuden. Armoa ei tunneta.

Ratkaisu löytyy onneksi naapurista. Siellä asuu Aurora Peralta, romaanin alkuperäisen nimen La hija de le española espanjalaisen tytär – Auroran äiti on espanjalainen, joten Auroralla itsellään on kaksoiskansalaisuus. Aurora tosin on kuollut. Adelaide asettuu Auroran asuntoon miettimään tilannettaan ja näkee edessään aukeavan tilaisuuden.

Caracasissa on vielä yö on vaikuttava kertomus, hija kertoo todella brutaalin kertomuksen elämästä vallankumouksen, inflaation ja yhteiskunnan rakenteiden romahtamisen keskellä. Sille luodaan kontrastia takaumilla, joissa kuvataan elämää Venezuelassa silloin, kun asiat olivat vielä hyvin.

Hieno kirja ja on ilo, että kiinnostavaa ja ajankohtaista kirjallisuutta maailmalta käännetään suomeksi. Siitä kiitos Aula-kustantamolle ja kääntäjä Taina Helkamolle.