Catherynne M. Valente: Deathless

Deathless

Catherynne M. Valente tunnetaan parhaiten Tytöstä, joka purjehti Satumaan ympäri, mutta on hän muutakin kirjoittanut, myös aikuisille. Deathless on hieno esimerkki Valenten aikuistenkirjoista.

Nimen kuolematon on venäläisistä kansantaruista tuttu Koštšei, jota ei voi tappaa, koska hänen kuolemansa ei ole hänen ruumiissaan. Se on piilotettu neulaan, joka on munassa, joka on ankassa, joka on jäniksessä, joka on arkussa, joka on haudattu tammen alle. Vain kun neula rikotaan, Koštšei voi kuolla.

Deathless sai alkunsa, kun Valenten venäläinen poikaystävä luki tälle tarinaa Ivanista, jonka tyttöystävän Marian kellarissa on salaisuus. Ivan tietysti kurkistaa, mitä kellarissa on, ja siellä on Koštšei kahlittuna. Alkuperäinen tarina ei kertonut, miksi Maria kahlitsi Koštšein kellariin – se on sivuseikka, mutta siihen Valente takertui, ja siitä Deathless sai alkunsa. Pääosassa on Maria, joka alkuperäisissä Koštšei-tarinoissa on Ivanin tyttö, jonka Koštšei kaappaa ja pääosan ja sankarin paikan saa Ivan. Nyt roolit on käännetty.

Deathless yhdistää kansansatuja Venäjän 1900-luvun tapahtumiin, etenkin Leningradin piiritykseen. Sotaa käydään myös satumaailmassa, jossa Koštšei, elämän tsaari, käy jatkuvaa sotaa kuolemaa vastaan. Kirjassa esiintyvät niin venäläisen folkloren klassikot kuten Baba Jaga ja rusalkat, mutta myös Stalin ja tämän suuri suunnitelma. Aiheet yhdistyvät näppärästi, esimerkiksi stalinistisen kotitonttukomitean muodossa.

Deathless on kauniisti kirjoitettu kirja, joka on saanut suitsutusta kirjablogeissa ja arviointisivuilla. Raskasta luettavaa se kuitenkin on. Omalla kohdallani lukeminen oli jäädä kesken; asiaa ei auttanut, että luin kirjan e-kirjana, jostain syystä ne unohtuvat ja jäävät sivuun herkemmin. Kevyt ryhtiliike kuitenkin auttoi, sain urakoitua kirjan loppuun ja kyllä, se oli lukemisen arvoinen, koskettava ja kaunis kertomus, mutta minun makuuni tosiaan hivenen raskassoutuinen. Venäläisestä folkloresta kiinnostuneelle Deathless on kuitenkin ehdottomasti suositeltavaa luettavaa, ja muillekin hieman erilaista fantasiakirjallisuutta etsiville sitä suosittelen.