Juhani Seppovaara: Elämän kortit

Elämän kortit

Tartuin tähän kirjaa, koska siinä on postikorttikuvitus. Ihan ei mene aina yksi yhteen tarinat ja kuvat, mutta ei se haittaa, kuhan on sinnepäin.

Kertojana on Juha, joka kertoo elämästään, suvustaan, matkoistaan ja kaikki niin, että postikortit tukevat tarinaa. Ja miten elävästi on kirjoitettu!
Heti tempaa mukaansa ja elää itsekin mukana ja matkassa. Monet tarinat tulevat lähelle ja herättävät omia muistoja.

Jokainen aukeama on aina yksi tarina, joten kirjassa ei ole varsinaista juonta, mutta mahtava elämänkaari siitä muodostuu. Kuvat korteista ovat upeita ja oikein harmitti, kun ei omista kokoelmista löytynyt kuin muutama, vaikka jokunen kortti on minullakin.

Tarinoita on kaiken kaikkiaan 89 ja kuvia 220. Ne alkavat 1990-luvun alusta, jolloin kerrotaan ajasta ennen Juhaa. Juha syntyi 1947 ja sitten onkin jo Juhan vaiheita, opiskelusta, perheestä ja työstä, sitten matkoista ja kirjojen tekemisistä.

Kun on tämän lukenut, haluaa lukea lisää Juhani Seppovaaran kirjoja, jotka eivät ole romaaneja, vaan muun muassa moporeissuja ja vessoista kertomisia.
Monelle sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä romaaniin tämän kaltaiset kirjat ovat varsin passeleita.